مقاومت اردوگاه جنین و ناتوانی صهیونیستها در نفوذ به عمق این اردوگاه

مقاومت اردوگاه جنین و ناتوانی صهیونیستها در نفوذ به عمق این اردوگاه
چهارشنبه 14 تير 1402 - 15:08

عملیات مقاومتی اخیر از سوی یک فلسطینی در تل‌آویو به دلیل ویژگی های آن منحصر به فرد بود به گونه ای که رژیم اشغالگر را به وحشت انداخت که ممکن است واکنش‌های تلافی‌جویانه فلسطینیان به حمله نظامیان این رژیم به اردوگاه جنین، گسترده تر شود و این همان پیام فلسطینیان است که شهر جنین تنها نیست.

العالم _ نظرکده

منابع رسانه‌ای فلسطینی روز سه شنبه(دیروز) از حمله یک فلسطینی با خودرو و سلاح گرم به سمت صهیونیست‌ها خبر دادند. در هیمن زمینه شبکه ۱۴ رژیم صهیونیستی اعلام کرد که در این حمله ۱۰ صهیونیست زخمی شده‌اند که حال سه صهیونیست نیز به شدت وخیم است.

علی حیدر، کارشناس مسائل «اسرائیل» تاکید کرد که عملیات مقاومتی در تل آویو را نمی توان از نبرد جنین جدا دانست بلکه این عملیات بخشی از نبرد و پاسخ به تجاوزات رژیم صهیونیستی با روش هایی است که متناسب با شرایط مقاومت است.

علی حیدر اظهار داشت: مهمترین نکته در عملیات تل آویو، زمان و مکان این عملیات، هویت عامل آن و منطقه عملیات یعنی الخلیل است. نکته مهم دیگر این است که جنبش حماس مسئولیت این عملیات را بر عهده گرفته است و همه اینها پیام های روشنی برای رژیم اسرائیل به همراه دارد.

وی افزود: زمان عملیات تل‌آویو با در نظر گرفتن شرایط نبرد جاری در جنین و واکنش اشغالگران اسرائیلی، همگی نشان می دهند که نمی توان موضوع جنین را از قضیه فلسطین جدا کرد و در نتیجه همه سناریوها امکان پذیر است و این همان واقعیتی است که رهبران مقاومت در ابتدای نبرد جنین درمورد آن هشدار داده بودند.

این کارشناس فلسطینی تصریح کرد: در صورت طولانی شدن نبرد جنین، ممکن است مقاومت اقدام به عملیات‌های دیگر و حتی عملیات‌های شدیدتر در مناطق مختلف اسرائیل انجام دهد. در همین حال پیام‌های عملیات تل‌آویو مبنی بر ضربه زدن به عمق رژیم اسرائیل در پاسخ به حمله به جنین، تا حدی طنین‌انداز بود که نتانیاهو را بر آن داشت تا در این باره اظهار نظر کند و بگوید هر کس فکر می‌کند این عملیات او را از ادامه عملیات جنین باز می دارد، اشتباه می‌کند.

این در حالی است که نتانیاهو به خوبی می‌داند که عملیات تل آویو بخشی از بهایی است که بعدها در سطح افکار عمومی اسرائیل خواهد پرداخت زیرا با حمله به جنین هم زمان شده است و در نتیجه باید به این سوال مهم پاسخ دهد که در جنین به چه دستاوردی رسیده که این همه هزینه بر اسرائیلی ها تحمیل کرده است.

علی حیدر تاکید کرد این مسئله که جنبش حماس مسئولیت عملیات تل آویو را بر عهده گرفته است، این پیام را دارد که معادلات بازدارندگی متقابل در نوار غزه، مقاومت را در کرانه باختری محدود نمی کند و گزینه های مقاومت متعدد است و شاهد آن نیز عملیات در تل آویو است.

وی اعلام ارتش اسرائیل مبنی بر محدودیت زمانی 48 ساعته حمله به جنین را دارای بعد تاکتیکی دانست و گفت ارتش اسرائیل از اینکه وارد نبرد جنین شود هراس داشت زیرا اگر برای مدت طولانی در جنین بماند، باید هزینه گزاف بپردازد.

عدنان الافندی، پژوهشگر فلسطینی در امور اسرائیل هم گفت: پاسخ مقاومت به حملات دشمن اسرائیلی به جنین به وضوح نشان داد که تمام کرانه باختری اشغالی و همه مردم فلسطین با جنین همراه هستند و این اردوگاه، تنها نیست.

الافندی تصریح کرد: پاسخ مقاومت به حملات دشمن اسرائیلی به جنین به وضوح نشان می دهد که تمام کرانه باختری اشغالی و همه مردم فلسطین با جنین همراه هستند و این اردوگاه، تنها نیست و اشغالگران نمی توانند آنطور که تصور می کردند، آن را از فلسطین جدا کنند.

وی افزود بسیاری از تحلیلگران سیاسی اسرائیلی می گفتند اردوگاه جنین تنهاست و دیگر گروه های فلسطینی با آن همراهی نخواهند کرد اما عملیات تل آویو خلاف آن را ثابت کرد و نشان داد که همه مردم فلسطین همراه و همگام مبارزان مقاومت هستند.

این کارشناس فلسطینی تاکید کرد: این موضوع که جنبش حماس اعلام کرد که عامل عملیات تل‌آویو وابسته به این جنبش بوده است، ثابت کرد که مقاومت توانایی پاسخگویی دارد و آنچه درمورد خطوط قرمز خود گفته است، جدی است.

وی عملیات تل آویو را برای اشغالگران غافلگیرکننده دانست به ویژه اینکه عامل این عملیات از منطقه الخلیل در جنوب کرانه باختری بوده است.

این کارشناس فلسطینی گفت: عملیات قهرمانانه تل آویو در عمق راهبردی رژیم اشغالگر اتفاق افتاد و همین مسئله اشغالگران را وادار کرد به فکر پایان دادن به عملیات جنین باشند هرچند پیشتر اعلام کرده بودند که این عملیات محدود به زمان خاصی نخواهد بود و ممکن است روزها ادامه یابد.

الافندی تاکید کرد: فرماندهان ارتش رژیم اشغالگر گفته اند که هدف اصلی آنها از عملیات در جنین، از بین بردن مقاومت است اما آنها به هیچ هدفی دست نیافته اند و تمام آنچه رسانه های عبری منتشر می کنند، برای بالا بردن روحیه ارتش اشغالگر است زیرا با وجود تحمیل ویرانی گسترده در جنین و به شهادت رساندن شماری از شهروندان فلسطینی، در این اردوگاه شکست خورده است.

به دنبال حملات همه جانبه زمینی و هوایی رژیم صهیونیستی که از روز دوشنبه گذشته آغاز شد، منابع محلی بامداد امروز (چهارشنبه) از عقب نشینی نظامیان صهیونیست از جنین خبردادند.

نیروی های مقاومت فلسطین در جنین به دنبال حملات رژیم صهیونیستی توانستند ضربات سختی به آن‌ها وارد کنند که طی آن رژیم صهیونیستی درحالی کشته شدن یک صهیونیست را تایید کرد که منابع فلسطینی شمار کشته ها را بیش از این اعلام کرده اند همچنین شمار زیادی از نظامیان صهیونیست در این حمله زخمی شده اند. رژیم صهیونیستی در این تجاوز علاوه بر ویرانگری بی‌سابقه که مصداق مجازات دسته جمعی و جنایت جنگی در جنین است، ۱۲۰ فلسطینی را به اسارت گرفت. این حمله موجب شهادت 12 فلسطینی و جراحت ۱۰۰ تن دیگر شده که حال ۲۰ نفر از آن‌ها وخیم گزارش شده است.

پربیننده ترین خبرها