مهدی صفری در گفتگو با العالم: سازمان شانگهای نردبانی برای صعود اقتصادی ایران / ایران در مرکز کریدور 'شمال – جنوب'

 مهدی صفری در گفتگو با العالم: سازمان شانگهای نردبانی برای صعود اقتصادی ایران / ایران در مرکز کریدور 'شمال – جنوب'
چهارشنبه 14 تير 1402 - 21:06

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه تاکید کرد: عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای می تواند فرصت های بسیار خوبی برای ایران در عرصه های اقتصادی و تجاری فراهم کند.

العالم ـ ایران

مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه در گفتگوی اختصاصی با شبکه خبری العالم درباره اهمیت عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای، رشد جذب سرمایه گذاران خارجی، شروع سرمایه گذاری در کریدورها برای ترانزیت، روابط و همکاری های اقتصادی ایران و عربستان، دستاوردهای مهم و استراتژیک سفر رئیس جمهور به آمریکای لاتین سخن گفت.

* اهمیت عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای

مهدی صفری گفت: عضویت رسمی جمهوری اسلامی ایران در سازمان شانگهای اعلام شد که حادثه بسیار بزرگ و مثبتی هم برای ایران و هم برای کشورهای عضو شانگهای است که بویژه در بخش انرژی و ترانزیت می تواند زمینه های بسیار خوبی برای جمهوری اسلامی ایران و کشورهای متقابل در جهت کارهای تجاری و اقتصادی باشد.

وی افزود: در زمینه دانش بنیان و تکنولوژی های نو مانند نانو، بایو و آی تی نیز جمهوری اسلامی ایران در سطح بسیار عالی قرار دارد و ما می توانیم در کمیته های مختلفی که در بخش اقتصادی شانگهای هست شرکت کنیم و در بخش دانش بنیان هم همکاری کنیم. گفته می شود کشورهای عضو شانگهای بازار هفت تریلیون دلاری دارند که ما بیشترین چشم داشتمان در شانگهای به سمت مسائل مالی و اقتصادی است. جمهوری اسلامی ایران با توانایی هایی که دارد به صورت خدمات مهندسی در کشورهای مختلف اعضای مهم شانگهای می تواند حضور داشته باشد.

مهدی صفری ادامه داد: ما احساس می کنیم در فاز اول بین 20 درصد بتوانیم رشد تجاری داشته باشیم و در آینده با روندها و مکانیزم هایی که در آنجا وجود دارد این کار افزایش پیدا کند. ذکر این نکته مهم است که ما در تجارت آزاد اوراسیا وارد شده ایم. چون بعضی از اعضای این کشورها با شانگهای مشترک هستند که می تواند بر تجارت خارجی ما تاثیر بسیار بالایی داشته باشد؛ نظیر وارد کردن کالاهایی که به سختی می توانیم از کشورهای دیگر وارد کنیم. مثلا غلات را لزومی ندارد از آمریکای لاتین وارد کنیم بلکه از اعضای شانگهای تامین می کنیم. یعنی صادرات و واردات ما روی مسائل ارزی کشور تاثیرگذار است در این میان بازارهای جدید انرژی برای جمهوری اسلامی ایران در کشورهای آسیای مرکزی مثل ازبکستان، تاجیکستان، قرقیزستان و... زمینه بسیار خوبی برای رشد است.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه به رشد جذب سرمایه گذاران خارجی در سال گذشته و چند ماه اخیر اشاره کرد و گفت: اینکه سرمایه گذاری خارجی 7.5 میلیارد یا 5 میلیارد هست به تعاریف بستگی دارد؛ چون وزارت دارایی ایران، سرمایه گذاری های خارجی در بخش انرژی را جزء گزارش خود محاسبه نمی کند. اما استنباط ما این است که سرمایه گذاری هایی که در بخش نفت وارد می شود که پولی است که از خارج وارد شده و حدود 7.5 میلیارد است، ما مذاکرات بسیار خوبی با کشورهای همسایه مان در این زمینه داریم که در معادن نفتی و فولادی و غیرفولادی سرمایه گذاری می کنند.

* ایران در مرکز کریدور "شمال – جنوب"

مهدی صفری خاطرنشان کرد: یکی از فاکتورهای جدید سرمایه گذاری در ایران، شروع سرمایه گذاری در کریدورها و ترمینال ها برای ترانزیت است. در سرخس خراسان در فاز اول یک سرمایه گذاری بین 100 تا 120 میلیون دلاری داشتیم که تا عددهای بالاتر قابل توسعه است. در بندر امیرآباد و بندرعباس و بندر چابهار سرمایه گذاری هایی شده است همین امروز جلسه کریدور شمال _ جنوب بین ایران و روسیه و هند برگزار شد که پایه گذاران کریدور شمال ـ جنوب هستند که در حال حاضر 3 بعلاوه 10 اعضای این شرکت است. کشورهای دیگر هم تقاضا داده اند که عضو بشوند چون جمهوری اسلامی ایران در یک موقعیت جغرافیایی طوری قرار گرفته که جنوب به شمال، شرق به غرب و شمال شرقی به شمال غربی را اتصال می دهد.

مهدی صفری خاطرنشان کرد: کریدور ایران، عراق، سوریه و دریای مدیترانه به زودی شکل خواهد گرفت. همه کشورهای خلیج فارس متقاضی عضویت در این کریدور هستند ما می توانیم هاب کشورها باشیم برای فرستادن کالا به آفریقا و برعکس کالاهای آنها را برای کشورهایی که لندلاک (کشورهایی که به دریا ارتباط ندارند) هستند ارسال کنیم.

وی گفت: ما با چین مسیر خشکی و دریایی داریم می توانیم با کریدور شمال ـ جنوب و تسهیلاتی که ایجاد شده این ارتباط را با شمال اروپا و همچنین روسیه و قفقاز و دریای سیاه و اروپای میانی وصل کنیم؛ پس زمینه صادرات در بخش انرژی، انرژی های تجدید پذیر بویژه سولارسیستم ، بخش راه ، بخش بنادر و بخش ترمینال ها سرعت بالایی گرفته است. مثلا کریدور آستارا ـ رشت یک سرمایه گذاری خارجی به صورت دراز مدت فعالیت می کند که می تواند ظرفیت 15 میلیون تن ترانزیت از طریق جمهوری اسلامی ایران را اجرا کند که در فاز دوم به 30 میلیون تن و در فاز بعدی به 60 میلیون تن برسد. این 60 میلیون تن زمینی ، دریایی و راه آهن مساوی با 200 میلیون تن است که از مسیر کانال های دیگر دریایی می گذرد.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه افزود: مسیر جمهوری اسلامی ایران چه از هند به روسیه ، چه از چین به روسیه و کشورهای عربی که نیازمند دور زدن کانال سوئز هستند، 17 تا 22 روز زودتر به مقصد میرسند؛ به همین دلیل علاقمندی زیاد شده است. جمهوری اسلامی ایران هم به اینها خوشآمد گفته است. به زودی جلسه ای بین 10 بعلاوه 3 در تهران برای کریدور شمال ـ جنوب خواهیم داشت و موانع ترانزیتی را رفع خواهیم کرد. یکی از موانع زمان توقف است، دیگری گمرکات و تعرفه های بین کشورهاست . مثلا تعرفه ها بین جمهوری اسلامی ایران و قزاقستان و روسیه یکسان شده است. برخی کشورها پذیرفته اند که تعرفه ها صفر شود بدیهی است ما هم تعرفه ها را صفر می کنیم. این فاکتورها باعث خواهد شد که حجم ترانزیت کالا بالا برود که به نفع همه کشورهاست. ما مسائل اقتصادی را، نظیر برخی کشورها، نباید سیاسی بکنیم. اغلب کالاهایی که در حال جابجا شدن است اقلام بشردوستانه است جمهوری اسلامی ایران این فضا را باز کرده و با همسایگان و هند و چین و روسیه و کشورهای عربی کار را جلو می برد.

* روابط و همکاری های اقتصادی ایران و عربستان

صفری درباره روابط و همکاری های اقتصادی ایران و عربستان این چنین توضیح داد: ارتباط دیپلماتیک ما برقرار شده و سفارتخانه ها آماده شده و سفرا نیز مشخص شده اند؛ اختمالا سفیر جمهوری اسلامی ایران تا یک ماه آینده در عربستان مستقر شود. در اجلاس بانک توسعه اسلامی خاندوزی وزیر اقتصاد سفری به عربستان داشت و ملاقات هایی با تجار و وزیر دارایی عربستان انجام داد که یک شروع کوچکی در زمینه اقتصادی است. اما ما علاقمند هستیم ارتباط تجاری مان را با عربستان در بخش غیر از محصولات نفتی و سرمایه گذاری های متقابل بالا ببریم . به عنوان مثال علاقمندیم در زمینه فولاد ، معادن ، هتل سازی ، زمینه های مختلف در بخش نیروگاهی و انرژی های نو به طور متقابل سرمایه گذاری داشته باشیم. بعد از آنکه سفیر ما اعزام شد انشاءالله بوسیله یک هیأت اقتصادی از آنجا بازدیدی خواهیم داشت از آنها هم دعوت کرده ایم که از جمهوری اسلامی ایران بازدید داشته باشند تا انشاءالله ارتباطات به چند برابر ارتقا یابد.

صفری درباره تمایل کشورهای اروپایی برای سرمایه گذاری در ایران گفت: در دولت سیزدهم ارتباط ما با همسایگان جزء کشورهای هدف بوده است لذا در ارتباط با کشورهای اروپایی نگفته ایم که قطع ارتباط داریم بلکه ارتباطات خوبی داریم ولی برای سرمایه گذاری کسی اظهار علاقه نکرده است. در برخی پروژه ها آنها 2 تا 3 میلیارد دلار کار فاینانسینگ را انجام می دهند. چون بازار جمهوری اسلامی ایران بازار بسیار خوبی بوده و انرژی ارزان است و روز به روز علاقمندی آنها به سرمایه گذاری در ایران بیشتر می شود.

* دستاوردهای مهم و استراتژیک سفر رئیس جمهور به آمریکای لاتین

معاون اقتصادی وزارت خارجه درباره دستاوردهای مهم و استراتژیک سفر آیت الله رئیسی به آمریکای لاتین گفت: آقای رئیس جمهور سفرهای مختلفی به کشورهای همسایه و چین و روسیه و آسیای مرکزی و اخیرا" آمریکای لاتین داشتند. احتمالا بزودی سفرهایی به کشورهای آفریقایی داشته باشند همیشه هدف این سفرها علاوه بر مسائل سیاسی اهداف دیگری هم دارد که برای جمهوری اسلامی ایران بازار جدیدی درست کند، بازار موجود را تقویت کند و روابط تجاری موجود را افزایش بدهد، بتواند خدمات مهندسی صادر کند، همچنین بتواند تولیدات و توانایی بالای ما را در آن کشورها عرضه بکند. در سه کشوری که ما رفتیم در بخش انرژی همکاری های بسیار خوبی داریم در بخش صنایع مثل اتومبیل سازی و تراکتورسازی در ونزوئلا این ها پس از 8 سال احیا شد و با شرایط جدید تولید را شروع کردند، فروش کالاهای کامل ما و مهمتر از همه خط کشتیرانی بین ایران و آنها به عنوان مهمترین عامل حمل و نقل شکل گرفت که هر دو سه ماه یک کشتی عازم می شود اما اگر بخواهیم طبق دستور آقای رئیس جمهور کالاهای ما به صورت ثابت در فروشگاه های آنجا عرضه بشود باید زمان اعزام کشتی ها به یک ماه برسد.

وی افزود: ما با این کشورها همکاری های مشترکی در زمینه های مختلف داشتیم از تولید دارو و تجهیزات پزشکی، تولید باتری گرفته تا همکاری در زمینه معادن ، همکاری در زمینه بازسازی خطوط نفتی و گازی ، بازسازی کارخانه های فولادی. به طور کلی در بخش ارزی چهار تا پنج پروژه دانش بنیان در ونزوئلا و دو پروژه هم در کوبا و نیکاراگوئه داشتیم؛ وبا توجه به مسائل مربوط به هایتکی توانسته بودیم با کار نرم افزاری در جهت افزایش و تولیدات و کنترل ضایعات فعالیت کنیم. واینها پروژه هایی بودند که 80 میلیون دلار و 95 میلیون دلار در بخش دانش بنیان ارزآوری داشتند. علاوه بر آن در بخش داروسازی و تجهیزات پزشکی، یک تیم ایرانی عازم این کشورها می شود که در زمینه تولید دارو در بخش های سرطانی و شیمیایی و تجهیزات مصرفی فعالیت خواهد کرد.

صفری خاطرنشان کرد: یکی از کارهای ما نصب دستگاه های دیالیز است که تعداد زیادی در بیمارستان ها نصب شده که متعلق به جمهوری اسلامی ایران است. مهمتر از آن مواد تامین کننده که مصرفی از جمهوری اسلامی ایران ارسال می شود. پس تثبیت بازار و بازارهای جدید و ارزآوری برای کشور که هم صادرات ما ارزآوری دارد و هم واردات. فرض کنید ما مواد سنگ آهن را از کشور الف می آوردیم حالا داریم از ونزوئلا می آوریم. در کشت فراسرزمینی نیز صحبت های خوبی شده است.

پربیننده ترین خبرها