واکنش وزارت خارجه ایران به رفتار دوگانه غربی‌ها در قبال جنایات رژیم صهیونیستی

واکنش وزارت خارجه ایران به رفتار دوگانه غربی‌ها در قبال جنایات رژیم صهیونیستی
پنج‌شنبه 15 تير 1402 - 14:49

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به جنایات اخیر صهیونیست‌ها در اردوگاه جنین پرسید: آیا آمریکا و اروپا برای این جنایات از شورای حقوق بشر می‌خواهند که کمیته حقیقت یاب تشکیل دهد؟

العالم - ایران

حملات صهیونیست‌ها به اردوگاه جنین که از بامداد دوشنبه ۱۲ تیر ماه آغاز شده بود سه‌شنبه شب پایان یافت. بر اثر این حملات ۱۲ نفر شهید و ۱۴۰ تن دیگر زخمی شدند.

تشکیلات خودگردان فلسطین هم در این باره اعلام کرد که در یورش رژیم صهیونیستی به جنین ۳۰۰ خانه به طور کامل و ۵۰۰ خانه به شکل جزئی تخریب شده است.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز دوشنبه ۱۲ تیر ماه در نشست هفتگی با خبرنگاران این جنایات را محکوم کرده و گفته بود: این اقدام جنایتکارانه و ماجراجویی آشکار و مصداق بارز تروریسم دولتی است. ملت فلسطین هیچ جرمی جز دفاع از حقوق قانونی و شناخته شده خودش مرتکب نشده است. این ملت برای احقاق حقوق قانونی خود تلاش می‌کند و از خود در مقابل یک رژیم متجاوز و اشغالگر در حال دفاع است. ملت فلسطین یک بار دیگر شکست را بر صهیونیست‌های اشغالگر تحمیل خواهد کرد و تردید نداریم این رژیم یک بار دیگر شکست سختی را از مردم فلسطین متحمل خواهد شد.

وی همچنین روز سه‌شنبه ۱۳ تیر ماه بار دیگر تهاجم هوایی و زمینی گسترده ارتش جنایتکار اسرائیل به اردوگاه جنین در کرانه باختری را شدیدا محکوم کرد و ضمن ابراز نگرانی شدید از تبعات انسانی این جنایت آشکار، به خاک و خون کشیدن ده‌ها فلسطینی بیگناه، تخریب منازل و کوچ اجباری آنها، خواستار اقدام فوری سازمان ملل متحد، شورای امنیت این سازمان و دیگر مجامع بین‌المللی و جامعه جهانی برای توقف جنایات جنون آمیز صهیونیست‌ها شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (پنجشنبه) در این باره در توئیتر نوشت: ۱۲ شهید، ۱۴۰ زخمی، نابودی کامل شبکه‌های آب و برق، تخریب کامل ۳۰۰ و خسارت به حدود ۵۰۰ خانه، تخریب خیابان‌ها و مغازه‌ها و... محصول لشکرکشی جنون‌آمیز ارتش صهیونیستی به اردوگاه پناهندگان شهر ⁧جنین⁩.

وی با طرح این پرسش که ‏آیا آمریکا و اروپا از شورای حقوق بشر مطالبه تشکیل کمیته حقیقت یاب خواهند کرد؟ پاسخ داد: ‏هرگز!

روز چهارشنبه ۱۴ تیر ماه و در نشست شورای حقوق بشر در ژنو گزارش کمیته حقیقت‌یاب شورای حقوق بشر سازمان ملل درباره ایران قرائت شد. کمیته‌ای سیاسی که ایران از همان ابتدا اعلام کرد آن را به رسمیت نمی‌شناسد.

شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد سوم آذر ماه ۱۴۰۱ قطعنامه ضدایرانی درباره آنچه «وضعیت حقوق بشر در ایران» خوانده شده را به تصویب رساند. این قطعنامه با ۲۵ رأی موافق، ۶ رأی مخالف و ۱۵ رأی ممتنع به تصویب رسید. در این قطعنامه مقرر شد یک «هیأت حقیقت‌یاب» درباره ادعاها در خصوص «نقض حقوق بشر توسط ایران» در اغتشاشات تشکیل شود.

وزارت امور خارجه سوم آذر ماه ۱۴۰۱ در بیانیه‌ای ضمن محکوم و مردود خواندن قطعنامه شورای حقوق بشر، اعلام کرد: ایران تشکیل هرگونه سازوکار جدید برای بررسی موضوعات ۲ ماه گذشته را غیرضروری و نقض حاکمیت ملی کشور دانسته و مأموریت محوله در این باره را به رسمیت نمی‌شناسد.

اقدامی که با واکنش ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه روبرو شد. وی پنجم دی ماه ۱۴۰۱ درباره تعیین اعضای کمیته حقیقت یاب شورای حقوق بشر برای ایران بیان کرد: اصل دیدگاه‌ خود را در ارتباط با این کمیته قبلا به صراحت اعلام کردیم و تغییری در موضع و دیدگاه ایران ایجاد نشده است. ایران استفاده ابزاری از حقوق بشر و نگاه سیاسی به مقوله حقوق بشر را کمک کننده و سازنده نمی‌داند و منجر به تضعیف سازوکارهای بین‌المللی می‌داند و این رویکرد را غلط، غیرسازنده و نقض حقوق بشر تلقی می‌کند و به کشورهایی که از حقوق بشر استفاده ابزاری استفاده می‌کنند، توصیه می‌کند که این رویکرد خود را کنار بگذارند.

پربیننده ترین خبرها