زلنسکی فردا به ترکیه می‌رود

زلنسکی فردا به ترکیه می‌رود
پنج‌شنبه 15 تير 1402 - 17:28

رئیس‌جمهور اوکراین فردا در استانبول با همتای ترکیه‌ای درباره تحولات جنگ، توافق غلات و روابط دوجانبه گفت‌وگو خواهد کرد.

العالم - ترکیه

«ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین فردا جمعه (ششم ژوئیه) به دعوت «رجب طیب اردوغان» به استانبول سفر می‌کند.

طبق گزارش رسانه‌های ترکیه‌ای، در چارچوب این سفر، زلنسکی و اردوغان هم به صورت تک به تک و هم در حضور هیأت‌هایشان با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو خواهند کرد. قرار است در این دیدارها، تحولات جنگ در اوکراین، توافق غلات بین روسیه و اوکراین با میانجیگری ترکیه و سازمان ملل و همچنین روابط دوجانبه مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

اواخر خرداد «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین در مصاحبه‌ای گفت روسیه شاهد هیچ گونه شانسی برای تمدید توافق مربوط به صادرات غلات از بنادر اوکراین نیست.

ترکیه علاوه بر میانجیگری این توافق که اولین بار ژوئیه گذشته حاصل شد و بعد مورد تمدید قرار گرفت، بعد از بلاروس، میزبان مذاکرات صلح بین مسکو و کی‌یف بود که به نتیجه نرسید.

رئیس‌جمهور ترکیه دوشنبه گفت این کشور به جای هیزم ریختن بر روی آتش جنگ، تلاش می‌کند که در اوکراین صلح حاصل شود.

وی افزود: «اگر از روند صلح استانبول استفاده می‌شد، ویرانی و اشک‌هایی که تاکنون با آن مواجه بودیم را شاهد نبودیم. تلاش‌های دیپلماتیکی که با توافق غلات و مبادله اسیران حاصل شد، از سوی طرفداران جنگ با تحریم مواجه شد. ده‌ها هزار نفر از نظامیان و غیرنظامیان به این دلیل جان خود را از دست دادند و ترکیه نیز گاهی اوقات هدف این لابی‌گری نظامی قرار می‌گرفت».

اردوغان همچنین گفت «در حال حاضر به طور همزمان با استفاده از کانال‌های گفت‌وگو و پیشنهاد راه‌حل‌ها با روسیه و اوکراین در ارتباط هستیم».

به گزارش فارس، اوکراین هرگونه امکان دستیابی به راه‌حل دیپلماتیک درباره جنگ را پیش از رسیدن این کشور به مرزهای سال ۱۹۹۱ را که عقب‌نشینی روسیه از مناطق دونباس، زاپوروژیا، خرسون و شبه‌جزیره کریمه می‌شود، رد کرده است.

پربیننده ترین خبرها