گزارش العالم از تاثیر جنگ بر میراث فرهنگی سودان +ویدئو

جمعه 16 تير 1402 - 17:55

حداقل 28 مکان فرهنگی و باستانی در سودان تحت تأثیر درگیری ها قرار گرفتند و موزه ملی هفته هاست که تعطیل شده است و موزه دیگری در دارفور به دلیل اصابت خمپاره و نفوذ آب باران، دچار خرابی شده است.

العالم – آفریقا

بر اساس گزارش "سازمان جهانی میراث برای صلح"، بیشتر این مکان‌ها آسیب دیده‌اند و درگیری شدید بین ارتش سودان و نیروهای واکنش سریع از اواسط آوریل بر میراث فرهنگی غنی این کشور تأثیر منفی گذاشته است به ویژه آثار پادشاهی باستانی کوش که در عصر فراعنه راههای تجاری از آفریقای جنوبی تا مصر را تحت کنترل داشت.

اسماعیل حامد نور، پژوهشگر سودانی در دانشگاه بیرمنگام انگلستان، گفت: خطر غارت و سرقت آثار باستانی در مراکز فرهنگی سودان به علت استمرار جنگ داخلی افزایش یافته است.

در حالی که کارشناسان تلاش می کنند تا میراث فرهنگی را از نابودی یا سرقت نجات دهند، اداره ملی آثار باستانی و موزه های سودان اعلام کرد که پنجاه کتاب یا مجموعه ارزشمند و کمیاب در دانشگاه ام درمان طعمه حریق شده است.

ابراهیم موسی مدیر کل هیئت ملی آثار و موزه ها در سودان گفت: برای پرداخت حقوق 100 نگهبان و بازرس اموالی را جمع آوری کردیم تا در صورت تامین امنیت، این افراد به شغل خود بازگردند. همچنین تدابیری برای جلوگیری از عملیات حفاری غیرقانونی و نیز آشنا کردن دانش آموزان با اهمیت میراث فرهنگی اتخاذ کردیم.

از سوی دیگر کارکنان میراث فرهنگی تاکنون نتوانستند برای بررسی اوضاع موزه ملی در خارطوم که برخی از قدیمی‌ترین و مهم‌ترین مومیایی‌های جهان را در خود جای داده است، وارد این مکان شوند.

سازمان "میراث برای صلح" اعلام کرد که در غرب دارفور نیز خساراتی به 4 موزه وارد شده است.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها