در دیدار با زلنسکی صورت گرفت؛

اردوغان به دنبال تمدید توافق صادرات غلات اوکراین/ رییس جمهور ترکیه ماه اوت میزبان ولادیمیر پوتین خواهد بود

اردوغان به دنبال تمدید توافق صادرات غلات اوکراین/ رییس جمهور ترکیه ماه اوت میزبان ولادیمیر پوتین خواهد بود
شنبه 17 تير 1402 - 08:05

آنکارا امیدوار است توافق ارسال غلات اوکراین از طریق دریای سیاه تمدید شود.

العالم ـ ترکیه

بنابر گزارش رویترز، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه روز شنبه گفت: از روسیه خواهد خواست تا توافق ارسال غلات اوکراین از طریق دریای سیاه را دست‌کم تا سه ماه تمدید کند. وی همچنین از سفر ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور این کشور در ماه اوت به ترکیه خبر داد.
او در یک کنفرانس خبری مشترک با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، پس از دیدار دو طرف برای بحث در مورد سرنوشت توافقی که سال گذشته با میانجیگری ترکیه و سازمان ملل متحد حاصل شد، سخن می‌گفت. این توافق، مجوز صادرات ایمن غلات از بنادر اوکراین از طریق دریای سیاه را با وجود جنگ صادر کرده است.

حمایت اردوغان پیوستن اوکراین به ناتو

سفر زلنسکی به دنبال توقف در بلغارستان و جمهوری چک، بخشی از سفر به برخی از پایتخت‌های ناتو با هدف تشویق آن‌ها به برداشتن گام‌های مشخص در نشست هفته جاری برای اعطای عضویت کی‌یف به این ائتلاف، صورت گرفت. اردوغان گفت اوکراین «شایسته این عضویت» است.
اردوغان افزود کار بر روی تمدید توافق صادرات غلات از طریق دریای سیاه پس از تاریخ انقضای آن در 17 ژوئیه و برای دوره‌های طولانی‌تر در حال انجام است. او گفت این توافق یکی از مهمترین موضوعات در دستور کار دیدار او با پوتین در ماه آینده (اوت) در ترکیه خواهد بود.
وی در نشست خبری با زلنسکی گفت: «امید ما این است که این توافق، دست‌کم هر سه ماه یک بار تمدید شود، نه هر دو ماه. در این زمینه تلاش خواهیم کرد و کوشش می‌کنیم مدت آن را به دو سال افزایش دهیم.»
هر دو نفر گفتند درباره یک پرسش کلیدی دیگر برای گفتگوهای اردوغان با پوتین نیز بحث کرده اند - آن هم درباره موضوع تبادل زندانیان، که زلنسکی گفت اولین مورد در دستور کار آنها بوده است. اردوغان افزود: «امیدوارم به زودی درباره این موضوع نتیجه بگیریم.»
اردوغان ادامه داد این موضوع ممکن است در تماس‌های او با رئیس‌جمهور روسیه پیش از سفر وی نیز مطرح شود. او گفت: «اگر پیش از آن چند تماس تلفنی داشته باشیم، در مورد آن صحبت خواهیم کرد.»
کرملین با بیان اینکه پوتین از میانجیگری اردوغان در تلاش برای حل مناقشه در اوکراین بسیار خشنود است، گفت مذاکرات را از نزدیک دنبال خواهد کرد.

پربیننده ترین خبرها