تمهیدات ناتو برای برگزاری نشست سران در لیتوانی

تمهیدات ناتو برای برگزاری نشست سران در لیتوانی
يکشنبه 18 تير 1402 - 00:28

ائتلاف ناتو شهر «ویلنیوس» در لیتوانی را به دژی مجهز به انواع تسلیحات پیشرفته تبدیل کرده تا از رئیس جمهور آمریکا و سایر سران ناتو حین حضور در اجلاس ناتو محافظت کند.

العالم - اروپا

ائتلاف ناتو شهر «ویلنیوس» در لیتوانی را به دژی مجهز به انواع تسلیحات پیشرفته تبدیل کرده است تا از «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا و سایر سران ناتو که روزهای آینده در نشست ناتو حضور خواهند داشت ، محافظت کند.

خبرگزاری «رویترز» روز شنبه نوشت که این شهر تنها ۳۲ کیلومتر با بلاروس، متحد روسیه فاصله دارد ناتو حدود ۱۰۰۰ نظامی را برای حفاظت از این نشست که روزهای ۱۱ تا ۱۲ ژوئیه (۲۱ و ۲۲ تیر) برگزار می‌شود، به لیتوانی اعزام کرده است. بسیاری نیز در حال ارائه سامانه‌های دفاع هوایی پیشرفته به ویلنیوس هستند.

«گیتاناس ناوسدا» رئیس جمهور لیتوانی، گفت: «بایدن و سران ۴۰ کشور در حال ورود به کشور ما هستند و عدم محافظت از آسمان کشور نوعی بی‌مسئولیتی است.»

این در حالی است که دبیر شورای امنیت روسیه با اشاره به ایجاد زیرساخت نظامی ناتو نزدیک مرزهای این کشور و تشدید فعالیت‌های شناسایی در اروپا، گفته است که تهدیدات ناتو علیه روسیه در حال افزایش است.

به گزارش رویترز، آلمان ۱۲ پرتاب کننده موشک «پاتریوت» را که برای رهگیری موشک‌های بالستیک و کروز یا هواپیماهای جنگی استفاده می‌شوند در این منطقه مستقر کرده است. اسپانیا نیز سامانه دفاع هوایی «نیسام» را آورده است. فرانسه «هویتزرهای» خودکششی را ارسال می کند و فرانسه، فنلاند و دانمارک جنگنده در لیتوانی مستقر می‌کنند . انگلیس و فرانسه نیز قابلیت‌های ضد پهپادی را تامین می کنند لهستان و آلمان از دیگر اعضای ناتو نیروهای عملیات ویژه مجهز به بالگرد اعزام کرده‌اند.

رئیس جمهور لیتوانی گفت: «تلاش اعضای ناتو برای تضمین ایمنی هوایی در طول برگزاری این نشست به این معنی است که ناتو باید فورا دفاع هوایی دائمی را در کشورهای بالتیک ایجاد کند.»

در فرودگاه ویلنیوس تمام پرتابگرهای موشکی از صبح جمعه عملیاتی شدند. سرهنگ «استفن لیب» فرمانده آلمانی یگان موشکی پاتریوت گفت:«لیتوانی و ناتو از آلمان برای حفاظت از نشست درخواست کرد و این هم پاسخ ماست.»

تلاش ناتو برای گسترش قلمروی خود، جبهه تقابل جدیدی بین روسیه و غرب گشوده که روابطشان از آغاز درگیری‌ها در اوکراین به جنگی نیابتی شبیه شده است. از آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین، ایالات متحده و همپیمانان این کشور با وضع حجم وسیعی از تحریم‌ها علیه فدراسیون روسیه و تسریع کمک‌های تسلیحاتی به کی‌یف، به درگیری‌ها دامن زده‌ است.

روسیه نیز همراه با برخی متحدان خود سازمان پیمان امنیت جمعی را شکل داده که مقر آن در «مسکو» است و اعضای آن روسیه و ارمنستان، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان و تاجیکستان هستند. در سال ۲۰۰۲، سازمان پیمان امنیت جمعی در جلسه‌ای در مسکو تصمیم گرفت که سازوکارها و ساختارهای همکاری بین کشورهای عضو معاهده امنیت جمعی را به یک سازمان بین‌المللی منطقه تبدیل کند و به آن وضعیت مناسب بدهد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها