لاوروف: جریان ارسال سلاح به اوکراین مخرب است

لاوروف: جریان ارسال سلاح به اوکراین مخرب است
دوشنبه 19 تير 1402 - 02:48

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در گفتگو با هاکان فیدان، همتای ترک خود اعلام کرد که جریان ارسال تسلیحات به کی یف مخرب است.

العالم-اروپا
وزارت خارجه روسیه در بیانیه ای اعلام کرد: در گفت و گوی لاوروف و فیدان , توجه آنکارا به مخرب بودن جریان تامین تسلیحات به کی یف جلب و تاکید شد که چنین اقداماتی تنها پیامدهای منفی دارد.
بازگشت فرماندهان گردان ملی گرای آزوف به اوکراین از جمله موضوعات گفت و گوی تلفنی لاوروف و فیدان بود.
وزارت امور خارجه روسیه افزود: دو طرف با تمرکز بر تحولات اخیر اوکراین، در خصوص منطقه‌ از جمله بازگشت فرماندهان آزوف از استانبول به کی یف، تبادل نظر کردند.
لاوروف و فیدان بار دیگر بر اهمیت تقویت اعتماد میان روسیه و ترکیه تاکید کردند.
وزرای خارجه دو کشور بر ضرورت حفظ و تقویت ماهیت اعتماد محور روابط میان مسکو و آنکارا بر اساس توافقات اصولی میان ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه و رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه تاکید کردند.
دو طرف همچنین چشم‌انداز همکاری‌های بیشتر در موضوعات مربوط به تضمین امنیت غذایی جهانی را بررسی کردند. این موضوع در شرایطی که کشورهای غربی قادر به اجرای «ابتکار» دبیرکل سازمان ملل متحد نیستند، مورد گفتگو قرار گرفت.
وزارت دفاع روسیه روز ۲۰ می ۲۰۲۲ (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱) اعلام کرد که کل مجموعه کارخانه آزوفستال در ماریوپل به کنترل نیروهای روس درآمده است و همه نیروهای اوکراینی خود را تسلیم کرده‌اند.
وزارت دفاع روسیه افزود: بیش از ۲ هزار و ۴۰۰ نفر از جمله نظامیان اوکراینی و اعضای هنگ نئونازی «آزوف» که تقریباً یک ماه در داخل این کارخانه محاصره شده بودند، سلاح‌های خود را زمین گذاشته و تسلیم شده‌اند.
ایگور کوناشنکوف سخنگوی ارتش روسیه نیز در بیانیه‌ای گفت: آخرین گروه ۵۳۱ نفره از شبه نظامیان اوکراینی امروز تسلیم شدند.
وی افزود که در مجموع ۲ هزار و ۴۳۹ نیروی نازی هنگ آزوف و نظامی اوکراینی از ۱۶ ماه مه (۲۶ اردیبهشت) تاکنون خود را تسلیم کرده‌اند و اکنون کل مجموعه آزوفستال تحت کنترل نیروهای مسلح روسیه قرار دارد.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها