نگرانی از بروز قحطی در سودان در سایه ادامه جنگ + فیلم

پنج‌شنبه 22 تير 1402 - 11:20

وزیر کشاورزی سودان اعلام کرد که این کشور هرگز دچار قحطی نخواهد شد. این در حالی است که وزیر دارایی این کشور از کاهش منابع مالی وزارت زیر فرمان خود به دنبال توقف فعالیت های اقتصادی خبر داد.

العالم - آفریقا

هیئت دولت سودان با شرکت اغلب وزاری کابینه مکلف در شهر پورتسودان در شرق این کشور تشکیل جلسه داد، در این جلسه مسائل مختلفی مربوط به جنگ داخلی بین ارتش و نیروهای واکنش سریع و تشدید مشکلات شهروندان سودانی مورد بررسی قرار گرفت.

جبریل ابراهیم، وزیر دارایی سودان گفت که این وزارت خانه منابع مالی خود را که از محل مالیات و معادن و گمرک ها تأمین می شد از دست داده است و بخش عمده ای از فعالیت ها اقتصادی متوقف شده است.

با توجه به ادامه درگیری ها، شهروندان نگران بروز قحطی هستند اما وزیر کشاورزی اعلام کرد که با توجه به ادامه فعالیت بخش کشاورزی و بازدید وی از 12 ایالت و اطلاع از اوضاع کشاورزی، قحطی رخ نخواهد داد.

ابوبکر بشری، وزیر کشاورزی سودان همچنین تصریح کرد: اوضاع کشاورزی فصلی خیلی خوب است و طی سفر یک ماهه به 13 ایالت کشور، در یافته‌ام که سودانی که ما شناخته‌ایم هرگز دچار قحطی نخواهد شد.

دولت سودان همچنین به درخواست کمیته چهارجانبه سازمان ایگاد (هیئت بین دولتی توسعه شرق آفریقا) برای استقرار نیروهای خارجی در سودان، واکنش نشان داد و استقرار نیروهای خارجی در این کشور را تجاوز دانست.

وزیر امور خارجه سودان در همین راستا اظهارات رئیس جمهور کنیا در کنفرانس سران ایگاد را دور از انتظار ندانست، رئیس جمهور کنیا خواستار روی کار آمدن دولت جدیدی در سودان شده بود که بتواند جنگ در این کشور را پایان داده و ممنوعیت پرواز اعلام کند.

علی صادق، وزیر امور خارجه سودان با اشاره به این موضوع گفت: مواضع دولت کنیا کاملا روشن است. این کشور همواره از ابتدا مواضع خصمانه ای داشته است و ارتباطش با شورش کاملا روشن است. اما از نخست وزیر اتیوپی انتظار نداشتیم. زیرا توافق هایی در نایروبی و اوگاندا و دیگر مناطق، بین وی و رئیس شورای انتقالی سودان مبنی بر ضرورت حفظ روابط بین دو کشور به امضا رسیده بود.

در بیانیه دولت سودان نیز در واکنش به موضع گیری احمد آمدده است؛ ما از صحبت‌های نخست وزیر اتیوپی در مورد خلاء رهبری در سودان تعجب کردیم و این بدان معنا است که این کشور رهبری فعلی سودان را به رسمیت نمی‌شناسد، همچنین درخواست نخست وزیر اتیوپی برای ایجاد منطقه پرواز ممنوع و خلع سلاح توپخانه سنگین در سودان را محکوم می‌کنیم.

جنگ در سودان همچنان ادامه دارد و به موازات آن، تحرکات خارجی نیز برای توقف این جنگ ادامه دارد.

پربیننده ترین خبرها