در دیدار مشاور امور خارجه هند؛

بشار اسد: گرایش به شرق، اصل اساسی سیاست ما است

بشار اسد: گرایش به شرق، اصل اساسی سیاست ما است
پنج‌شنبه 22 تير 1402 - 18:00

رئیس جمهور سوریه که میزبان وزیر مشاور امور خارجه هند بود، گرایش به شرق را سیاست راهبردی دمشق دانست و گفت که تنها راه غرب برای سیطره بر کشورهای آسیایی، ایجاد اختلاف میان این کشورهاست.

العالم - سوریه

مورالید هاران وزیر مشاور امور خارجه هند که در دمشق حضور دارد، امروز (پنجشنبه) به دیدار بشار اسد رئیس جمهور سوریه رفت و روابط دوجانبه و تحولات منطقه را بررسی کرد.

خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) گزارش داد، اسد در جریان این دیدار، گفت که اصل گرایش به شرق، یکی از اصول اصلی سیاست سوریه است و این مسئله، در خصوص مسائل اقتصادی و سیاسی نیست، بلکه مبتنی بر ارزشها و اصولی است که شرق بر مبنای آن شکل گرفته است.

در خصوص گرایش به شرق، «کنعان یاغی»، وزیر دارایی سوریه هم خرداد ماه گذشته گفت که دمشق قصد دارد برای پیوستن به «بریکس» و «سازمان همکاری‌های شانگهای» درخواست دهد.

وزیر دارایی سوریه علاوه بر تایید تلاش‌های دولت دمشق برای پیوستن به این دو سازمان فرامنطقه‌ای اقتصادی، خاطرنشان کرد که قرار است شعبه‌ای از «اسبربانک» هم در سوریه افتتاح شود.

اسد با بیان اینکه هند نیز بخش اصلی شرق به شمار می‌رود، گفت: روابط سوریه و هند، عمیق و تاریخی است. سوریه قدردان مواضع اصولی هند در قبال مسائل عربی و جنگ علیه سوریه است؛ جنگی که حاکمیت و استقلال تصمیم‌گیری سوریه را هدف قرار داد.

رئیس جمهور سوریه همچنین ضمن قدردانی از حمایتهای هند از این کشور در جریان زلزله اخیر، تأکید کرد،روابط بین کشورهای آسیایی باید خوب باشد؛ زیرا تنها راه غرب برای سیطره بر این قاره، ایجاد اختلافات و درگیری بین کشورهای آسیایی است. لذا، منفعت مشترک ایجاب می‌کند که روابط بین کشورهای ما، با ثبات باشد تا در جهان چند قطبی که در حال شکل‌گیری است، نقش فعالی داشته باشند.

هاران نیز روابط هند و سوریه را تاریخی و در حال توسعه مداوم دانست و گفت: افزایش همکاری بین دو کشور در زمینه توسعه، ضرورت دارد. ما مایل به همکاری در بخش پزشکی و آموزشی هستیم. این مسئله به سود جامعه سوریه است. ما همچنین خواستار گسترش همکاری در زمینه‌های اقتصادی هستیم.

این مقام هندی با تأکید بر اینکه راهکار بحران سوریه باید به دست مردم این کشور رقم بخورد، از اینه سوریه به ثبات رسیده است، ابراز خرسندی کرد و بازگشت روابط دمشق با کشورهای عربی را مثبت خواند.

فارس

پربیننده ترین خبرها