در گفتگو با العالم؛

کارشناس عرب: سفر رئیسی به آفریقا، اقدام حساب شده برای پایه گذاری یک پروژه راهبردی است

کارشناس عرب: سفر رئیسی به آفریقا، اقدام حساب شده برای پایه گذاری یک پروژه راهبردی است
شنبه 24 تير 1402 - 13:25

یک کارشناس عرب مسائل سیاسی، سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به قاره آفریقا را "اقدامی حساب شده" در زمینه پایه گذاری یک پروژه راهبردی توصیف کرد که هدف از آن، تقویت جایگاه فعال بین المللی آن هم پس از کمرنگ شدن نقش آمریکا به عنوان تنها کنشگر در آفریقا است.

العالم- ایران ـ سیاسی

وسام اسماعیل کارشناس عرب مسائل سیاسی، در گفتگو با برنامه "مع الحدث" شبکه العالم اظهار داشت: فعلا زود است که درمورد نتایج این سفر صحبت کنیم چرا که جمهوری اسلامی فعلا در مراحل اولیه در قاره آفریقا قرار دارد زیرا به منطقه ای وارد شده که قدرت های بزرگ غربی، چین و روسیه نیز در آن با یکدیگر رقابت دارند. اما می توان این سفر را گامی مهم برای ایران تلقی کرد که از گره روابط با غرب و جستجوی توافق با آن فراتر می رود.

وسام اسماعیل افزود: سفر رئیسی به آفریقا که مدت کوتاهی پس از سفر او به آمریکای لاتین و همچنین عضویت ایران در سازمان شانگهای و گروه بریکس صورت گرفت، مهر تاییدی بر پروژه راهبردی جمهوری اسلامی ایران با هدف ایجاد جایگاه فعال تهران در عرصه بین المللی است.

این کارشناس سیاسی بیان داشت: جمهوری اسلامی ایران درحال تاسیس پروژه بزرگی است که ابراهیم رئیسی آن را آغاز کرد. این پروژه بر این مسئله مبتنی است که اگر غرب خواهان توافق با ایران است ما مانعی نداریم اما اگر در این توافق منافع ایران را در نظر نگیرد ما گزینه های دیگری داریم و ناگزیر به توافق نیستیم.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران در این مرحله توانسته از فرصت های بین المللی استفاده کند که از طریق آن می تواند بدون وجود موانعی که مثلاً 5 یا 10 سال پیش وجود داشت، برای توسعه روابط اقتصادی به قاره آفریقا برود.

وی خاطرنشان کرد: حدود ده سال پیش یا بیشتر، آمریکا و رژیم صهیونیستی بر قاره آفریقا نفوذ زیادی داشتند و حتی به چین و روسیه هم اجازه ورود به این منطقه را نمی دادند، اما وارد شدن جمهوری اسلامی به آفریقا دال بر تغییرات بین المللی در جهان است که آمریکا را از یکه تازی در این قاره کنار می زند.

وسام اسماعیل ادامه داد: باید همه به این مسئله عادت کنند که دولت های منطقه ای نیز می توانند آنقدر موقعیت بین المللی داشته باشند که بدون نیاز به اجازه قدرت های بزرگ فعالیت های اثرگذار انجام دهند.

این کارشناس سیاسی در پایان گفت: سفر رئیس جمهور ایران به کشورهای آفریقایی حرکتی بسیار حساب شده بود که البته پیش از آن اقدام های مهمتری نیز انجام شده بود، مانند حضور جمهوری اسلامی ایران در آمریکای لاتین که برای واشنگتن بسیار سنگین تر از حضور آن در قاره آفریقا بود.

پربیننده ترین خبرها