تنش در مرز جنوبی لبنان؛ حمله صهیونیست‌ها به خبرنگاران با گاز اشک‌آور + فیلم

شنبه 24 تير 1402 - 13:59

منابع خبری از تنش مجدد در مرز جنوبی لبنان و حمله نظامیان صهیونیست به خبرنگاران با گاز اشک‌آور خبر داد.

العالم - لبنان

در سایه تشدید تنش مرزی میان لبنان و فلسطین اشغالی، خبرنگار شبکه المنار، امروز (شنبه، ۱۵ جولای)، از آماده‌باش نیروهای رژیم صهیونیستی در مزارع شبعا و پرتاب گلوله‌های گاز اشک‌آور به سوی خبرنگاران لبنانی خبر داد.

به نوشته المنار، صبح امروز، شماری از خبرنگاران لبنانی با وجود آن‌که در پشت خط موسوم به عقب‌نشینی رژیم صهیونیستی در مزارع شبعا، حضور داشتند با خشونت نظامیان اشغالگر مواجه شدند. اشغالگران با شلیک گلوله‌های گاز اشک‌آور از خبرنگاران خواستند که این محل را ترک کنند.

«قاسم هاشم» نماینده پارلمان لبنان در واکنش به این اقدام نظامیان اشغالگر در مزارع شبعا گفت: چیزی به نام خط عقب‌نشینی و هیچ خط قرمزی در مقابل مناطق اشغالی سرزمین ما وجود ندارد و ما حق داریم وارد آن شویم.

رژیم صهیونیستی در سال ۲۰۰۰ در برابر مقاومت حزب‌الله ناچار به فرار از جنوب لبنان پس از دو دهه شد اما همچنان بخش‌هایی از جنوب لبنان از جمله مزارع شبعا و کفرشوبا با مساحت ۲۰۰ کیلومتر مربع را تحت اشغال خود دارد. پهپادهای جاسوسی رژیم صهیونیستی همواره بر فراز خط تماس مزارع شبعا با مناطق آزاد شده لبنان در حال پرواز هستند و بارها حریم هوایی مناطق لبنانی را نقض کرده‌اند.

این منطقه در مرز میان لبنان ، سوریه و اسرائیل واقع شده است. اشغالگران حاضر به تخلیه این منطقه نیستند وحزب الله لبنان نیز بارها اعلام کرده تا زمانی که یک وجب از خاک لبنان در اشغال باشد از هیچ تلاشی برای آزادسازی آن دریغ نخواهد ورزید.

تنش‌ها در مرز جنوبی لبنان، طی چند هفته اخیر افزایش یافته است. رسانه‌های صهیونیستی چندی پیش مدعی شدند که نیروهای حزب‌الله حدود دو ماه پیش در عمق ۳۰ متری فلسطین اشغالی و به طور مشخص در محل تحت کنترل تل‌آویو در مزارع شبعا، دو چادر برپا کرده‌اند و تکاوران «رضوان» در این چادرها مستقر باشند. هرچند سپس ادعا کرد که یکی از این چادرها برچیده شده و تنها یک چادر در آن سوی خط آبی بنا شده است. ادعایی که «نبیه بری» رئیس پارلمان لبنان آن را رد و اعلام کرد که این چادر در خاک لبنان قرار دارد و نیروهای رژیم صهیونیستی باید از مناطق اشغالی نیز خارج شوند.

سازمان ملل متحد خط مرزی موسوم به «خط آبی» را در سال ۲۰۰۰ بین لبنان و فلسطین اشغالی ترسیم کرد. این خط به صورت دقیق با مرزهای رسمی همخوانی ندارد و نیروهای رژیم صهیونیستی بارها تلاش کرده‌اند از آن عبور کنند. همزمان نیروهای حافظ صلح سازمان ملل موسوم به «یونیفل» نیز در امتداد این خطر مستقرند.

در مقابل، جنبش حزب‌الله لبنان، پنجشنبه پیش (۶ جولای)، طی بیانیه‌ای درباره تحرکات مشکوک رژیم صهیونیستی در بخش شمالی شهرک مرزی الغجر، هشدار داد و اعلام کرد: «اخیراً نیروهای اشغالگر صهیونیست اقدامات خطرناکی را در بخش شمالی شهرک مرزی الغجر انجام داده‌اند. منطقه‌ای که سازمان ملل آن را بدون بحث و مناقشه به عنوان بخشی از خاک لبنان به رسمیت می‌شناسد».

اقدامات مشکوک رژیم صهیونیستی در بخش شمالی شهرک مرزی الغجر، شامل کشیدن سیم‌خاردار و احداث دیوار سیمانی در اطراف شهرک، مشابه کاری که در حال انجام در مرز لبنان و فلسطین اشغالی است، است.

حزب‌الله اعلام کرد: این اقدام موجب می‌شود که الغجر از محیط طبیعی و تاریخی‌اش در خاک لبنان جدا شود. نیروهای اشغالگر کنترل کامل دو بخش لبنانی و اشغالی این شهرک را به دست گرفته و همزمان با آن، درهای این روستا را به روی گردشگرانی که از داخل رژیم صهیونیستی می‌آمدند، باز کرده است».

به گزارش فارس، در چنین فضایی، تنش مرزی میان لبنان و فلسطین اشغالی در این روز به اوج خود رسید و به شلیک پرتابه از جنوب لبنان و حمله توپخانه‌ای رژیم صهیونیستی به مناطق جنگلی در نزدیکی کفرشوبا منجر شد.

پربیننده ترین خبرها