وزیر مهاجرت لبنان اعلام کرد:

سفر هیاتی از لبنان به دمشق در پاسخ به اقدام اروپا/ توطئه غرب در پرونده آوارگان سوری

سفر هیاتی از لبنان به دمشق در پاسخ به اقدام اروپا/ توطئه غرب در پرونده آوارگان سوری
دوشنبه 26 تير 1402 - 12:27

در واکنش به اقدام ضدانسانی پارلمان اروپا مبنی بر ادامه حضور آوارگان سوری در لبنان، وزیر مهاجرت در دولت پیشبرد امور لبنان اعلام کردند که به زودی هیاتی از لبنان به سوریه خواهد رفت.

العالم - لبنان

"عصام شرف الدین"، وزیر مهاجرت در دولت پیشبرد امور لبنان در گفت وگو با روزنامه الوطن گفت که دولت لبنان تصمیم اخیر اتحادیه اروپا برای باقی ماندن آوارگان سوری در لبنان را نمی پذیرد.

وی گفت که این تصمیم مشکوک است و دولت و ملت لبنان و ملت های عربی آن را نمی پذیرند.

شرف الدین تاکید کرد که تیری ماریانی، نماینده فرانسه در اتحادیه اروپا گمان می کند که لبنان همچنان مستعمره فرانسه است بنابراین خودش را نماینده ما می داند و به نمایندگی از لبنان تصمیم می گیرد، ما به او اعلام می کنیم که شما وصی ملت و وطن ما نیستید و تصمیم گیری درخصوص بازگشت آوارگان به شما هیچ ارتباطی ندارد.

این وزیر لبنانی افزود: ما به قوانین و معاهدات بین المللی بویژه معاهده ۱۹۵۱ پایبند هستیم، بنابراین حق کامل در هماهنگی با کشور سوریه بدون مراجعه به طرف دیگری را داریم و ما اکنون به همکاری با دولت سوریه ادامه می دهیم.

وی همچنین اعلام کرد که به زودی هیاتی رسمی از بیروت عازم دمشق خواهد شد.

وزیر مهاجرت لبنان خاطرنشان کرد که آمریکا و اروپایی ها در پرونده اوارگان سوری توطئه می کنند و تحریم های سزار علیه سوریه و پروژه های فقیر سازی لبنان همگی برنامه ریزی شده و در راستای ایجاد فتنه مذهبی است و مقامات آمریکایی به این مساله اعتراف کردند.

وی تاکید کرد که کشورهای غربی و آمریکا همچنان سیاست استعماری و نابودی ملت ها را در ادامه می دهند و اقدامات آن ها در سوریه در اصل با هدف ویرانی این کشور انجام می شود.

همزمان شبکه المنار اعلام کرد که عبدالله بوحبیب، وزیر خارجه دولت پیشبرد امور لبنان ریاست هیات این کشور در سفر به سوریه را به عهده نخواهد داشت.

به گزارش ایرنا، لبنان از سال ۲۰۱۱ با آغاز بحران سوریه با موج ورود آوارگان سوری به این کشور مواجه شد و امنیت عمومی لبنان تعداد سوری‌های مقیم لبنان را ۲ میلیون و ۸۰ هزار آواره بر آورد کرده است که بیشتر آن‌ها اسناد سازمان یافته در اختیار ندارند، در حالی که داده‌های کمیساریای پناهندگان سازمان ملل نشان می‌دهد که بالغ بر ۸۴۰ هزار آواره سوری در لبنان ثبت نام شده‌اند و حدود سه هزار و ۱۰۰ اردوگاه برای این آوارگان در مناطق مختلف لبنان ایجاد شده که بیشتر آن‌ها در «البقاع» و شمال این کشور قرار دارد.

شایان ذکر است که در سال ۲۰۲۲ پس از، از سرگیری روند بازگشت آوارگان سوری به کشورشان که به دلیل بیماری کرونا به مدت سه سال به حالت تعلیق درآمده بود ۴۳ هزار و ۲۵۴ آواره بصورت داوطلبانه به کشور خود بازگشتند.

پربیننده ترین خبرها