سفر اردوغان به کشورهای عربی با لشکری از بازرگانان

سفر اردوغان به کشورهای عربی با لشکری از بازرگانان
چهارشنبه 28 تير 1402 - 07:55

برخی کارشناسان و ناظران بر این باورند که سفر رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه به عربستان سعودی، امارات و قطر برای ترکیه و منطقه بسیار مهم است و در ساماندهی مجدد خاورمیانه تاثیرگذار خواهد بود.

العالم نظرکده

دکتر وفیق مصطفی یکی از اعضای حزب محافظه کار بریتانیا، بر اهمیت این دیدار با توجه به اینکه در چارچوب بازآرایی صندلی ها، ساماندهی محورهای سیاسی و بازسازی خاورمیانه است، تاکید کرد.

وی افزود: وابستگی جهان به نفت در سال 2034 بسیار کمتر خواهد شد و به همین دلیل است که توزیع مجدد قدرت برای ترکیه و کشورهای حوزه خلیج فارس بسیار مهم خواهد بود.

این تحلیلگر سیاسی گفت: ترکیه در آینده به منابع مالی بسیار هنگفتی نیاز دارد و طی چند سال آینده به راحتی می تواند بخشی از آن را به طور مستقیم به دست آورد.

مصطفی تاکید کرد: این سه کشور ترکیه را کشوری بسیار مهم از نظر حفاظتی می دانند چرا که ترکیه هواپیماهای بدون سرنشین تولید می کند و به همین دلیل کشورهایی مانند امارات به این موضوع علاقه مند هستند.

حسن سویدان، پژوهشگر امور ترکیه نیز گفت: سفر رئیس جمهور اردوغان در چارچوب اجرای سیاست ترک دشمنی و جذب سرمایه گذاری انجام می شود.

سویدان گفت: اردوغان در انتخابات اخیر بر حل مشکلات اقتصادی تمرکز کرده و به عنوان اولین گام، وعده های خود مبنی بر تغییر بنیادی در وزارتخانه ها را اجرا کرده است. سفر وی به عربستان سعودی و امارات و قطر در چارچوب گام های بعدی سیاست های اقتصادی اش می باشد.

وی افزود: انتصابات اردوغان پس از پیروزی درانتخابات موید این است که او به دنبال کاهش تنش با کشورهای منطقه و جذب مخالفان است.

سویدان با اشاره به همراهی یک «لشکر بازرگانان» و بیش از 400 نماینده شرکت‌های ترکیه‌ای با وی گفت: اولین هدف از این سفر ترجمه وعده‌های اردوغان برای حل بحران اقتصادی است.

اولویت اردوغان برگزاری انتخابات شهرداری در سال آینده است و او در این انتخابات به دنبال احیای شهرداری های استانبول و آنکارا است و بیشتر سرمایه گذاری هایی که از کشورهای عربی می خواهد مربوط به پروژه هایی است که در خدمت شهرداری های بزرگ ترکیه است.

پربیننده ترین خبرها