پادشاه مغرب نتانیاهو را برای سفر به رباط دعوت کرد

پادشاه مغرب نتانیاهو را برای سفر به رباط دعوت کرد
پنج‌شنبه 29 تير 1402 - 01:30

دفتر نخست‌وزیری رژیم صهیونیستی مدعی است پادشاه مغرب، نتانیاهو را برای سفر رسمی به این کشور دعوت کرده است.

العالم-فلسطین اشغالی

به‌رسمیت شناخته‌شدن حکومت دولت مغرب بر منطقه صحرای غربی توسط رژیم موقت صهیونیستی، باعث دعوت «بنامین نتانیاهو» نخست‌وزیر این رژیم به رباط شد.

دفتر نخست‌وزیری رژیم جعلی صهیونیستی شامگاه چهارشنبه خبر داد که «محمد ششم» پادشاه مغرب از نتانیاهو برای سفر رسمی به این کشور دعوت کرده است.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، تل‌آویو می‌گوید محمد ششم در نامه‌ای شخصی که توسط خبرگزاری ملی مغرب تایید شده، از موضع رژیم صهیونیستی تشکر کرده و گفته که سفر نتانیاهو «فرصت‌های جدیدی را برای تقویت روابط دوجانبه ایجاد خواهد کرد».

در بیانیه دفتر نتانیاهو آمده است: «تساحی هانگبی مشاور امنیت داخلی اسرائیل و ناصر بوریتا وزیر امور خارجه مغرب روز چهارشنبه برای تعیین تاریخی در آینده نزدیک جهت اولین سفر نتانیاهو به این کشور به توافق رسیدند».

روز گذشته بود که شبکه «المیادین» گزارش داد که نتانیاهو در پیامی به محمد ششم گفته که تل‌آویو حاکمیت مغرب بر اراضی صحرای غربی را به رسمیت شناخته است و این موضع رژیم صهیونیستی در همه اسناد ذیربط کابینه این رژیم ثبت خواهد شد.

مغرب خواهان حکومت خودگردان وابسته به خود در صحرای غربی و وجود دولت و پارلمان محلی تحت حاکمیت خود در این منطقه است و می‌گوید اگر قرار به برگزاری همه‌پرسی باشد باید در خصوص خودمختاری این منطقه و نه برای جدایی از مغرب باشد. اما جبهه پولیساریو مخالف این طرح است و خواهان برگزاری همه‌پرسی تعیین سرنوشت برای صحرای غربی است.

جبهه پولیساریو یک سازمان سیاسی نظامی در صحرای غربی است. این گروه در سال ۱۹۷۳ به عنوان یک گروه مقاومت علیه تسلط استعمار اسپانیا بر صحرای غربی و با هدف استقلال این منطقه ایجاد شد. پولیساریو پس از خروج اسپانیا در سال ۱۹۷۶، جمهوری دموکراتیک عربی صحرا را در مستعمره پیشین اسپانیا ایجاد کرد و به مخالفت با اقدام اسپانیا در تقسیم صحرای غربی میان مغرب و موریتانی پرداخت.

مغرب و رژیم صهیونیستی در دهم دسامبر ۲۰۲۰ از ازسرگیری روابط دیپلماتیک میان دو طرف پس از توقف آن در سال ۲۰۰۰ خبر دادند. پیش‌تر، «دیوید گوورین» سفیر رژیم صهیونیستی در مغرب گفته دو که موضع تل‌آویو در رابطه با منازعه منطقه‌ای مغرب با جبهه پولیساریو روشن است و تل‌آویو از پیشنهاد مغرب برای این منازعه که وی آن را «ساختگی» خواند، حمایت می‌کند.

فارس

پربیننده ترین خبرها