آمریکا: حمله به سفارت سوئد غیرقابل قبول است

آمریکا: حمله به سفارت سوئد غیرقابل قبول است
پنج‌شنبه 29 تير 1402 - 19:58

ایالات متحده آمریکا روز پنجشنبه به وقت محلی حمله معترضان به سفارت سوئد در بغداد را به شدت محکوم کرد و گفت: عدم اقدام نیروهای امنیتی عراق برای محافظت از سفارت سوئد در عراق "غیرقابل قبول" است.

العالم - آمریکا

متیو میلر سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه به وقت محلی در بیانیه ای گفت: آمریکا حمله به سفارت سوئد در بغداد در ساعات اولیه ۲۰ جولای را به شدت محکوم می کند.

این مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا افزود: آزادی تجمعات مسالمت آمیز یکی از ویژگی های اساسی دموکراسی است، اما آنچه شب گذشته رخ داد یک اقدام خشونت آمیز و غیرقانونی بود. این امر که نیروهای امنیتی عراق برای جلوگیری از دومین تهاجم معترضان به محوطه سفارت سوئد و آسیب رساندن به آن اقدامی نکردند، غیرقابل قبول است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تصریح کرد: ما با شرکای سوئدی خود در تماس هستیم و حمایت خود را ارائه کرده ایم. سفارتخانه های خارجی نباید هدف خشونت باشند.

میلر تاکید کرد: ما از دولت عراق می‌خواهیم که به تعهدات بین‌المللی خود عمل کند و بر اساس قوانین بین المللی از تمامی سفارتخانه های دیپلماتیک در عراق در برابر هرگونه نفوذ یا آسیب، محافظت کند.

صدها معترض سحرگاه امروز - پنجشنبه - در اعتراض به احتمال سوزاندن مجدد قرآن در سوئد در مقابل سفارت عراق در استکلهم، به سفارت سوئد در مرکز بغداد یورش بردند و با بالا رفتن از دیوارهای سفارت، آن را به آتش کشیدند .

تا سحرگاه امروز، نیروهای امنیتی در داخل سفارت مستقر بودند و همچنان دود از ساختمان بلند بود .

پس از این یورش، اکثر تظاهرکنندگان با دخالت نیروهای امنیتی عراق از ساختمان سوئد در بغداد عقب نشینی کردند اما تا اوایل صبح ده ها نفر در اطراف سفارت باقی مانده بودند.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا، سفارت سوئد در بغداد در اطلاعیه ای اعلام کرد: به دلیل یورش سحرگاه امروز، این سفارتخانه تعطیل و خدمات آن تا اطلاع ثانوی به حالت تعلیق در آمده است.

پیشتر « توبیاس بیلستروم» وزیر امور خارجه سوئد در واکنش به یورش به سفارت این کشور در بغداد گفته بود: واضح است که مقامات عراقی در مسئولیت خود برای حفاظت از نمایندگی‌های دیپلماتیک ناتوان هستند.

همچنین یکی از مقامات دفتر نخست وزیری عراق به شبکه الجزیره گفته بود که اگر حادثه قرآن سوزی تکرار شود، روابط خود را با سوئد قطع خواهیم کرد.

دولت عراق نیز در پایان نشست اضطراری امروز خود بعد از ماجرای حمله برخی افراد به سفارت سوئد در بغداد در واکنش به اهانت به قران کریم، با صدور بیانیه رسمی از خانم جسیکا سواردستروم سفیر سوئد در بغداد خواست تا خاک این کشور را ترک کند.

به گزارش ایرنا، محمد الشیاع السودانی نخست وزیر عراق در نشست فوق العاده امروز کابینه دولت خود در واکنش به اقدام مجدد سوئد در صدور مجوز برای اهانت به قرآن کریم از وزارت خارجه عراق خواست تا هرچه سریع تر به سفیر سوئد در بغداد ابلاغ کند که خاک عراق را ترک کند.

پربیننده ترین خبرها