تاکید پوتین و السیسی بر اهمیت روابط دوجانبه

تاکید پوتین و السیسی بر اهمیت روابط دوجانبه
پنج‌شنبه 5 مرداد 1402 - 02:14

رؤسای جمهور روسیه و مصر طی نشست در سن‌پترزبورگ، درباره همکاری‌های دوجانبه در حوزه انرژی و راهکارهای مسالمت‌آمیز برای پایان جنگ اوکراین گفتگو کردند.

العالم-مصر

«عبدالفتاح السیسی»‌ رئیس جمهور مصر که به سن‌پترزبورگ سفر کرده، شامگاه چهارشنبه با «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور فدراسیون روسیه دیدار و رایزنی کرد.

کاخ کرملین طی بیانیه‌ای درباره این نشست گفت: «پوتین در دیدار با السیسی، ماهیت ویژه روابط روسیه و مصر، و پروژه‌های قوی که به خوبی در حال توسعه هستند را تحسین کرد».

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، رؤسای جمهور روسیه و مصر ضمن گفتگو درباره همکاری‌های دوجانبه در حوزه انرژی، اظهار داشت: «پروژه‌های مشترک بزرگی از جمله پروژه نیروگاه اتمی الضبعه را در دست اجرا داریم».

بر اساس این بیانیه، پوتین همچنین گفت:‌ «من بسیار خوشحالم که شما را در روسیه، در سن‌پترزبورگ می‌بینم. از اینکه دعوت ما را برای سفر به روسیه و شرکت در دومین نشست روسیه و آفریقا پذیرفتید، سپاسگزاریم».

کاخ ریاست جمهوری مصر نیز درباره این دیدار توضیح داد: «پوتین و السیسی در مورد پروژه هسته‌ای الضبعه و منطقه صنعتی روسیه و همکاری در توسعه سیستم حمل و نقل و راه آهن گفتگو کردند».

به نوشته اسپوتنیک، رئیس جمهور مصر از حمایت قاهره نسبت به همه تلاش‌ها با هدف تسریع حل‌وفصل مسالمت‌آمیز بحران اوکراین و پایان دادن به پیامدهای اقتصادی آن بر جهان، به همتای روس خود اطمینان داد.

بر این اساس، السیسی تاکید کرد که قاهره همواره نگرش مثبتی نسبت به طرح‌های مسکو از جمله در زمینه همکاری در آفریقا دارد.

در این بیانیه همچنین آمده است که السیسی و پوتین درباره تحولات سودان، سوریه، لیبی و همچنین موضوع فلسطین گفتگو کردند.

رئیس جمهور روسیه روز چهارشنبه نیز در پیامی ویدئویی به شرکت‌کنندگان و مهمانان در مجمع اقتصادی و بشردوستانه روسیه-آفریقا، ضمن اعلام حمایت مسکو از پیشرفت و توسعه کشورهای آفریقایی، گفت:‌ «به کشورهای آفریقایی در تقویت حاکمیت‌شان کمک می‌کنیم».

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها