آغاز گشت‌زنی مشترک ناوهای جنگی روسیه و چین در اقیانوس آرام

آغاز گشت‌زنی مشترک ناوهای جنگی روسیه و چین در اقیانوس آرام
جمعه 6 مرداد 1402 - 11:08

ناوگان نیروی دریایی روسیه در آسیا-اقیانوسیه از آغاز مرحله سوم گشت زنی دریایی با کشتی‌های جنگی چین در اقیانوس آرام خبر داد.

العالم - آسیا

دفتر مطبوعاتی ناوگان دریایی روسیه در اقیانوسیه در بیانیه‌ای از آغاز دور سوم گشت زنی مشترک کشتی‌های جنگی روسیه و چین در منطقه اقیانوس آرام خبر داد.

براساس گزارش خبرگزاری تاس، کشتی‌های ناوگان دریایی روسیه و ناوهای ارتش خلق چین ماموریت سومین گشت زنی مشترک خود را در آبهای اقیانوس آرام امروز جمعه آغاز کردند.

در این بیانیه آمده است؛ ناوگان روسیه پس از ترک بندر «ولادیوستوک» یک گروه ضربت مشترک تشکیل داده و حرکت خود را در مسیری که قبلا توافق شده بود آغاز کردند.

ناوگان اقیانوسیه نیروی دریایی روسیه می‌گوید؛ این ماموریت مشترک با هدف تقویت همکاریهای دریایی روسیه و چین، حفظ صلح و ثبات در منطقه آسیا-اقیانوسیه، رصد مناطق ساحلی و حفاظت از اهداف و فعالیتهای اقتصادی-دریایی دو کشور است.

ناوگان دریایی روسیه در این ماموریت متشکل از ناوشکن ASW، «ادمیرال تریبیوتس» و «ادمیرال پانتلیف» و ناوهای «آلدار تسیدنژاپوف» و ناو «گرمیچی» و همچنین نفتکش «پیچنگا» است. ناوگان چین نیز با ناوشکن «چیکیهار» و «گویانگ» و ناوهای «ریژائو» و کشتی پشتیبانی «تایهو» در این ماموریت شرکت کرده است. همچنین هواپیماهای نیروی هوایی دو کشور نیز با کشتیهای جنگی حاضر در این ماموریت دریایی در تعامل هستند.

وزارت دفاع چین روز 26 جولای اعلام کرد که نیروی دریایی ارتش خلق چین و ناوگان روسیه به زودی ماموریت مشترکی را در غرب و مناطق شمالی اقیانوس آرام برگزار خواهند کرد. وزارت دفاع چین تاکید کرده است که این رزمایش علیه هیچ کشور ثالثی نیست و ارتباطی با شرایط منطقه‌ای و بین‌المللی حال حاضر در نظام بین‌الملل ندارد.

این ماموریت مشترک در شرایطی برگزار می‌شود که ایالات متحده آمریکا فعالیتهای نظامی و سیاسی خود را در منطقه آسیا-اقیانوسیه از جمله حضور منظم ناوهای آمریکایی در اطراف تایوان، فیلیپین، شبه جزیره کره و دیگر مناطق افزایش داده است. همچنین حضور یک زیردریایی اتمی ارتش آمریکا در سواحل کره جنوبی که برای اولین بار طی سالهای گذشته صورت گرفته است.

به دنبال تشدید تحرکات نظامی آمریکا در این منطقه استراتژیک، چین و روسیه نیز طی سالهای گذشته همکاریهای نظامی خود را تقویت کرده‌اند.

وبگاه «نیوال تکنالوژی» با اشاره به همکاریهای نظامی پکن و مسکو نوشت: همزمان با نوسازی نیروی دریایی چین، همکاری نظامی فزاینده با روسیه چالشی قابل توجه برای آمریکا و متحدانش در منطقه اقیانوس‌های هند و اقیانوس آرام ایجاد می‌کند.

«ودینا آکانوارا»، تحلیلگر دفاعی موسسه «گلوبال دیتا» در این باره می‌گوید، این همکاری نشان دهنده پاسخ راهبردی به تمرینات دریایی مشترک بین ژاپن، کره جنوبی و آمریکا در منطقه انجام شده است. هدف از رزمایش‌های نظامی متقابل تبادل بهترین شیوه‌ها، توسعه تاکتیک‌های جدید و افزایش قابلیت همکاری بین نیروهای مسلح دو کشور است.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها