در نشست خبری مشترک با فیصل المقداد

امیر عبداللهیان : ایران به تلاش های خود برای حمایت از ثبات در منطقه ادامه می دهد

دوشنبه 9 مرداد 1402 - 15:45

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری مشترک با فیصل المقداد همتای سوری خود در تهران گفت : ایران به تلاش های خود در زمینه حمایت از ثبات در منطقه ادامه می دهد.

ایران - العالم

به گزارش شبکه العالم، حسین امير عبدالهيان، وزیر امور خارجه در این نشست خبری درباره مسائلی که در دیدار با همتای سوری خود مورد بررسی قرار گرفت ،‌ افزود: هیات بلندپایه سوری در تهران متشکل از جناب آقای فیصل المقداد و دو وزیر دیگر هستند و همزمان با مذاکراتم با وزیر امور خارجه سوریه ، شاهد برگزاری کمیسیون اقتصادی مشترک دو کشور به ریاست آقای بذرپاش خواهیم بود.

وی ادامه داد : از اولویت های مشترک ما پی گیری توافق های میان دو کشور در جریان سفر آقای رئیسی به دمشق بود. مایه خرسندی است که در هفته های گذشته و با تلاش های سفیران دو کشور و پی گیری وزرا ، شاهد پیشرفت در توافق های اقتصادی ، تجاری و فن آوری بودیم و دراین توافق ها در راستای منافع دو کشور بازنگری شد.

وزیر امور خارجه کشورمان اظهار داشت : تشکیل شرکت مشترک بیمه، توافق برای معاملات تجاری با پول ملی دو کشور، آغاز سفر زائران ایرانی به سوریه به شکلی مناسب و با توجیه اقتصادی که هموطنان بتوانند به اماکن زیارتی در سوریه دسترسی پیدا کنند، از دیگر محورهای گفت و گوها با وزیر امور خارجه سوریه بود.

امیر عبداللهیان بیان کرد: تقویت بخش خصوصی دو طرف، افزایش سفرهای هوایی میان دو کشور به موازات توسعه همکاری های اقتصادی و نیز همکاری در حوزه ترانزیت نیز امروز مورد بحث قرار گرفت.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان همچنین گفت: برای پیگیری بیشتر توافق های رئیسان جمهوری ایران و سوریه، کمیته مشترک اقتصادی، علم و فناوری، مالی و بانکی و حقوقی به صورت فعال پیگیر هستند.

باید تحرکات تروریستی را جدی بگیریم و بر همکاری جهانی برای مبارزه تروریسم تاکید کنیم

امیرعبداللهیان با محکوم کردن عملیات ترویستی اخیر در منطقه سیده زینب (ع) در دمشق و نیز پاکستان ، ضمن تسلیت به دولت ها و ملت های این کشورها گفت : این حوادث تروریستی نشان داد که باید با دقت بیشتر تحرکات تروریستی را جدی بگیریم و بر همکاری های جهانی برای مبارزه تروریسم تاکید کنیم.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران افزود : ایران به تلاش ها و حمایت‌های خود در زمینه تقویت صلح، ثبات و امنیت پایدار در منطقه با قوت ادامه می دهد.

وی تصریح کرد : صلح و امنیت در منطقه جزء با توقف دخالت های بیگانگان ، بازگشت آوارگان، و لغو تحریم های یکجانبه غرب و گفت‌وگوهای ملی محقق نمی‌شود.

امیر عبداللهیان در این نشست خبری گفت : چارچوب نشست های سوريه، روسيه، تركيه و ايران را مسيری ديپلماتيک برای برقراری امنيت در مرزهای سوريه و تركيه می‌دانيم.

وی افزود : امروز لزوم تداوم گفت‌وگوهای آستانه و تحولات مرتبط با آن را مورد بررسی قرار دادیم؛ به تازگی نشست بیستم کارشناسان ارشد این نشست برگزار شده و امیدواریم که این نشست‌ها همچنان تداوم داشته باشد چرا که این مهم در دستورکار همه طرف های حاضر در این نشست قرار دارد.

رژیم صهیونیستی منبع اصلی بی ثباتی در منطقه به شمار می رود

امیرعبداللهیان همچنین حملات مستمر رژیم صهیونیستی به سوریه را محکوم کرد و گفت این رژیم منبع اصلی بی ثباتی در منطقه به شمار می رود .

وی تاکید کرد : سردمداران این رژیم جعلی به این مساله پی برده اند که هیچ رفتار و عملی از سوی صهیونیست ها بدون پاسخ نخواهد ماند و منطقه فتنه های صهیونیست ها را تحمل نخواهد کرد.

ایران با اقتدار از حق مردم سوریه در دفاع از استقلال و حاکمیت کشورشان دفاع می کند

وزیر امور خارجه ایران گفت : جمهوری اسلامی ایران با اقتدار از حق مردم سوریه در دفاع از استقلال و حاکمیت کشورشان دفاع می کند.

امیرعبداللهیان افزود : حضور نظامی کشورهای بیگانه در سوریه به برقراری امنیت دراین کشور کمکی نخواهد کرد. نگرانی های ترکیه را درک می کنیم اما بر این باور هستیم که راه حل نظامی در سوریه ، کارآمد نیست. معتقدیم که چارچوب نشست چهارجانبه ، راه کار دیپلماتیک مناسب برای توافق و برقراری امنیت در مرزهای مشترک میان سوریه و ترکیه است.

حضور نیروهای آمریکایی کمکی به ثبات در سوریه نمی کند

وی همچنین گفت : ما معتقدیم که عقب نشینی فوری نیروهای نظامی آمریکایی از سوریه کمکی بزرگی به ثبات این کشور و منطقه خواهد کرد. ما بر بازگشت آوارگان سوری به مناطق خود تاکید داریم و معتقدیم که برخی از کشورهای اروپایی که مانع از بازگشت این آوارگان می شود ، باید روشی مناسب را دراین باره درپیش گیرند.

وزیر امور خارجه با اشاره به نشست امروز سازمان همکاری اسلامی تاکید کرد: برگزاری این نشست ، پیامی قوی به کشورهایی است که به اهانت به عقاید مسلمانان و اسلام هراسی دامن می زنند.

امیرعبداللهیان درباره پیشرفت‌های ایجاد شده در روابط ترکیه و سوریه گفت: پس از نشست چهارجانبه وزرای خارجه در مسکو ، توافق شد که نیروهای نظامی ترکیه، طبق جدول زمان بندی شده از خاک سوریه خارج شوند و دمشق هم موافقتش را با برقراری امنیت در این مناطق اعلام کرد.

وزیر امور خارجه همچنین از پیشنهاد کشورمان برای برگزاری نشست‌ دوم وزرای امور خارجه چهار کشور خبر داد.

امیرعبداللهیان در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره به طرح های مشترک برای اجرا در سوریه و بهره گیری از ظرفیت های این کشور گفت: با توجه به ظرفیت های دو کشور، همکاری‌های تهران - دمشق در مسیر درستی پیش می رود.

رئیس دستگاه سیاست خارجی همچنین درباره همکاری های ترانزیتی دو کشور گفت: بخشی از موانع این همکاری‌ها با مشارکت سوریه و عراق برطرف شده است.

امیرعبداللهیان با اشاره به فعال شدن کمیته های مشترک دو کشور گفت: تلاش‌ها برای رفع مشکلات و موانع ادامه می یابد.

فیصل المقداد : در کنار ملت فلسطین می ایستیم

در ادامه این نشست ، فیصل المقداد وزیر امور خارجه سوریه ضمن ابراز خرسندی از سفر به ایران و دیدار با همتای ایرانی خود گفت: گام هایی برای پیشرفت در روابط ایران و سوریه برداشته شده و دو کشور تلاش می کنند تا روابط دو کشور دستاوردهایی داشته باشد و با دستورات رهبران دو کشور تلاش داریم این روابط را گسترش دهیم.

فیصل المقداد سفر هیات سوری به تهران را در راستای عمق بخشیدن به روابط دو کشور ارزیابی کرد و گفت: باید این موضوع را هم گفت که سفر آقای رئیسی به دمشق صرفاً برای مسائل اقتصادی نبود، بلکه درآن سفر درخصوص همکاری‌های سیاسی و بین المللی نیز بحث و تبادل نظر شد.

المقداد با اشاره به تحولات و ناآرامی ها در اراضی اشغالی افزود : ما در کنار ملت فلسطین می ایستیم. اتفاقاتی که در رژیم صهیونیستی رخ می دهد ، به خاطر عمق بحران هایی است که در آنجا وجود دارد.

وی افزود: ملت اصیل در این منطقه ملت فلسطین است، ما رژیم صهیونیستی را به خاطر جنایت هایی که مرتکب می شود، محکوم می‌کنیم، آنها حدود ۳۰۰ فلسطینی را از ابتدای سال به شهادت رسانده‌اند.

وزیر امور خارجه سوریه با تاکید بر اینکه رژیم صهیونیستی جنایت های مختلف را در فلسطین مرتکب می شود و کشورهای حمایت کننده از آن نیز شریک جرم این رژیم هستند، گفت : این اقدامات رژیم صهیونیستی تنها علیه ملت فلسطین نیست، بلکه علیه مردم منطقه جولان اشغالی هم بوده است؛ ما مبارزات مردم در این منطقه را تمجید می‌کنیم و ملت جولان به زودی به وطن خودشان یعنی سوریه باز خواهند گشت.

از دیپلماسی فعال ایران در مسیر وحدت بخشی میان کشورهای عربی و مسلمان حمایت می کنیم

المقداد افزود : ما از همه تلاش ها برای وحدت بخشی بین کشورهای عرب‌ و مسلمان حمایت می‌کنیم و از دیپلماسی فعال ایران در این مسیر حمایت می‌کنیم.

المقداد اظهار داشت : این جنایت هایی که روزانه صورت می گیرد، امکان ندارد ادامه داشته باشد و جنایت‌های جنگی آمریکا قطعا پایان خواهد یافت چرا که ملت سوریه اجازه نمی دهد این روند ادامه پیدا کند.

وی حضور وجود آمریکا در شمال شرق سوریه را نامشروع دانست و گفت سوریه خواهان خروج نیروهای آمریکایی و ائتلاف بین المللی از آن کشور است و همچنین می خواهم به کشورهای دوست اعلام کنم که سوریه درپایان دادن به حضور داعش ناتوان نیست.

وزیر امور خارجه سوریه با بیان اینکه کشورش همواره بر حقوق ملت‌ها تاکید دارد، گفت داشت: از تمام کشورهای غربی می خواهم که به حمایت از تروریسم پایان دهند.

وی با طرح این سوال که چرا نیروهای آمریکایی در مرزهای اردن، سوریه و عراق حضور دارند، تصریح کرد: آنها می خواهند مانع تبادلات اقتصادی بین کشورها شوند و نمی‌خواهند ملت ها با همدیگر همکاری داشته باشند.

از روابط ایران با کشورهای عربی استقبال می کنیم

المقداد با قدردانی از اعلام حمایت ایران از سوریه افزود: در زمینه روابط ایران و کشورهای عربی ما از این روابط استقبال می‌کنیم و ما خواهان روابطی متوازن بین همه طرف ها هستیم.

وی افزود : طی روزهای آینده در سازمان ملل نشست هایی برگزار خواهد شد و همه ما در این نشست ها بر آزادی و استقلال کشورهای جهان تاکید خواهیم کرد و نقشه کشورهای سلطه گر را برملا خواهیم کرد.

وزیر امور خارجه سوریه گفت: کشورهای غربی می خواهند که از بازگشت آوارگان سوری جلوگیری کنند که ما با نهادهای سازمان ملل حتما در این زمینه همکاری خواهیم داشت.

پربیننده ترین خبرها