در نشست فوق العاده سازمان همکاری اسلامی

وزیر خارجه عراق : پدیده «اسلام هراسی» نفی اصول سازمان ملل و نقض اعلامیه جهانی حقوق بشر است

وزیر خارجه عراق :  پدیده «اسلام هراسی» نفی اصول سازمان ملل و نقض اعلامیه جهانی حقوق بشر است
دوشنبه 9 مرداد 1402 - 19:48

فؤاد حسین وزیر امور خارجه عراق در سخنرانی امروز خود در نشست فوق العاده سازمان همکاری اسلامی گفت سوزاندن قرآن کریم به پدیده اسلام هراسی دامن می زند و همزیستی بین ادیان را به خطر می اندازد.

العالم - عراق

فؤاد حسین وزیر امور خارجه عراق افزود : ما امروز با تکرار عمل ظالمانه یکی از افراط گرایان و سوزاندن یک جلد قرآن کریم در مقابل سفارت جمهوری عراق در استکهلم مواجه هستیم.

وی افزود : نشست امروز ما پاسخی مهم از طرف کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی برای رسیدگی به این قبیل اقدامات، لفاظی ها و جنایاتی است که بر دین اسلام و مقدسات ما روا می دارند.

نماینده عراق در نشست سازمان همکاری اسلامی تاکید کرد: نژادپرستی، نفرت از مسلمانان و گسترش دادن پدیده اسلام هراسی، نشان دهنده نقض اصول و اهداف سازمان ملل و نقض اعلامیه جهانی حقوق بشر است.

وی افزود : ما از جامعه بین‌المللی می‌خواهیم که طبق قطعنامه‌های بین‌المللی مبنی بر جرم انگاری نژادپرستی و یهودستیزی در جهان، مسئولیت‌ها و تعهدات اخلاقی و تمدنی خود را در مقابل ادیان به طور مساوی به عهده بگیرد. آزادی بیان مطابق با اصول حقوق بشر، هتک حرمت مقدسات، اعتقادات و کتب الهی را شامل نمی شود.

وی تاکید کرد: عراق از کشورهایی که شاهد چنین اعمال شنیعی هستند، می خواهد به احساسات و مقدسات بیش از دو میلیارد مسلمان در سراسر جهان احترام بگذارند. همچنین عراق تعهد خود را به حفاظت از نمایندگی های دیپلماتیک اعلام و بر آن تاکید می کند. دولت عراق به ریاست محمد شیاع السودانی اقداماتی سختگیرانه را برای حفاظت از نمایندگی های دیپلماتیک انجام داده است.

فؤاد حسین با تاکید بر توسعه روابط عراق با کشورهای دوست، پیشنهاد کرد که کمیته ای متشکل از وزرای خارجه برای تداوم گفت و گو با اتحادیه اروپا جهت محدود کردن اعمال توهین آمیز به ادیان و ممانعت از تکرار آن، اتخاذ کند.

وی مبارزه با پدیده اسلام هراسی را خواستار شد و از سازمان ملل درخواست کرد که به مسئولیت‌های خود عمل کند و به این موضوع اهمیت دهد چرا که مظاهر و پدیده‌های آن به منزله نفی صریح و آشکار اصول و اهداف سازمان ملل متحد و نقض اعلامیه جهانی حقوق بشر است.

در پی پیشنهاد مشترک وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و عراق و به دنبال تماس‌های حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران با همتایان خود در کشور‌های اسلامی و ارسال پیام به آن‌ها و گفتگو با دبیرکل سازمان همکاری اسلامی و نامه ارسالی به دبیرکل آن سازمان، این نهاد با برگزاری نشست فوق‌العاده وزرای خارجه در روز دوشنبه ۹ مرداد ۱۴۰۲ موافقت کرد و موضوع اهانت به ساحت مقدس قرآن کریم در سوئد و دانمارک را مورد بحث و بررسی قرار داد.

«سلوان مومیکا» شهروند عراقی ـ سوئدی تحت تعقیب عراق، در اقدامی اهانت آمیز و تحریک برانگیز با حمایت پلیس سوئد، یک نسخه از قرآن کریم را سوزانده بود.

پربیننده ترین خبرها