نیجر.. آخرین مهلت کودتاچیان برای بازگرداندن محمد بازوم به قدرت  

سه شنبه 10 مرداد 1402 - 15:18

جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا (اکواس) به سران کودتای نظامی در نیجر یک هفته مهلت داد تا محمد بازوم، رئیس جمهور این کشور را به قدرت بازگردانند.

العالم - آفریقا

جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا در کنفرانس فوق العاده خود مجموعه تحریم هایی را علیه سران کودتای نظامی در نیجر وضع کردند که شامل بستن حریم هوایی کشورهای خود و تعلیق تمام توافق تجاری با این کشور است همچنین به تلویحی تهدید کرده اند که در مقابل کودتاچیان به زور متوسل خواهند شد.

آنها خواستار آزادی فوری محمد بازوم و بازگشت به نظام قانون اساسی این کشور شدند.

در همین راستا و در حرکتی که بیانگر آغاز تنش منطقه ای است، و در واکنش به تهدید سران کشورهای آفریقایی، دولت های واگاداگو و باماکو هشدار دادند که هر گونه مداخله نظامی در نیجر برای بازگرداندن بازوم به قدرت، به مثابه اعلام جنگ به بورکینافاسو و مالی خواهد بود. این امر می تواند ثبات را در کل این منطقه به خطر بیندازد.

سران این دو کشور که خود برآمده از نظام های کودتا هستند هشدار داده اند که در صورت مداخله نظامی در نیجد، بورکینافاسو و مالی از جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا خارج خواهند شد و تدابیر لازم را برای دفاع مشروع و حمایت از نیروهای مسلح و ملت نیجر در نظر خواهند گرفت.

از سوی دیگر نظامیان کودتاچی در نیجر فرانس را به تلاش برای مداخل نظامی برای بازگرداندن بازوم به قدرت متهم کردند. آنها فرانسه را استعمارگر سابق نیجر و حامی اصلی بازوم معرفی کرده اند. هزاران تن از هواداران کودتا نظامی در نیجر در راستای اعلام خشم و نفرت خود از فرانسه در برابر سفارت این کشور در نیامی تجمع کردند و حتی برخی سعی کردند پرچم این کشور و در ورودی سفارتخانه را به آتش بکشند که با مداخله پلیس مواجه شدند.

شورای نظامی در نیجر دستور بازداشت گسترده ای را صارد کرده است که اغلب شامل وزرا شده است.

اتحادیه اروپا این موج گسترده بازداشت ها را محکوم کرده و خواستار آزادی فوری آنها شده است.

در همین راستا فرانسه بار دیگر بر حمایت از محمد بازوم تأکید و اعلام کرده است که فقط حکومت او را به رسمیت می شناسد.

کرملین هم به نوبه خود همه طرف ها را به خویشتن داری و بازگشت به قانون اساسی فراخوانده است. این در حالی است که هواداران کودتا در تظاهرات خود در نیامی پرچم روسیه را برافراشته اند.

پربیننده ترین خبرها