نشست بحران اوکراین در عربستان؛ روسیه: مذاکرات را رصد می‌کنیم

نشست بحران اوکراین در عربستان؛ روسیه: مذاکرات را رصد می‌کنیم
شنبه 14 مرداد 1402 - 13:16

عربستان سعودی امروز (شنبه) میزبان نشستی با حضور مشاوران امنیت ملی و نمایندگان تعدادی از کشورهای جهان درباره بحران اوکراین بدون حضور نماینده روسیه است.

العالم - عربستان سعودی

خبرگزاری رسمی عربستان (اس پی اِی) امروز با صدرو بیانیه ای با اعلام این خبر نوشت که این رویداد ادامه طرح ها و تلاش های محمد بن سلمان ولیعهد سعودی در رابطه با حل و فصل درگیری در اوکراین است.

براساس این بیانیه، ولیعهد عربستان از مدت ها قبل حتی از زمان شروع بحران اوکراین موضوع میزبانی از رهبران روسیه و اوکراین برای نیل به یک توافق صلح را در میان گذاشته بود.

در این بیانیه آمده است که دولت عربستان امیدوار است این نشست به تقویت گفت وگو و همکاری کمک کند و این نشست می تواند امنیت بین المللی را تضمین و از اثرات انسانی و اقتصادی بیشتر بحران جلوگیری کند.

به گزارش رویترز، هیات های مذاکره کننده از جمله نماینده دولت اوکراین از دیروز جمعه وارد جده شدند تا بتوانند راه حلی را بنا به طرح عربستان سعودی برای پایان دادن این جنگ فرسایشی پیدا کنند.

"آندری یرماک" رئیس دفتر ولودیمیر زلنسکی رئیس هیات مذاکره اوکراین در جده دیروز در این خصوص گفت: گفت وگوهایی در عربستان با هدف یافتن یک راه حل صلح‌آمیز برای پایان دادن به جنگ روسیه در اوکراین آغاز می‌شود، با این وجود ممکن است این نشست با مشکلاتی روبرو شود، اما کی‌یف با قانع کردن کشورهای بیشتر به فرمول صلح خود، به پایان مسالمت‌آمیز این جنگ با روسیه امیدوار است.»

وی دیروز (جمعه) در مصاحبه تلویزیونی خود که در تلگرام او منتشر شد، گفت: «ما اختلافات زیادی داریم و مواضع مختلفی شنیده‌ایم، اما مهم این است که اصول ما مشترک باشد.»

به گزارش ایرنا، اوکراین و متحدانش امیدوارند که در جلسه مشاوران امنیت ملی و دیگر مقامات ارشد از حدود ۴۰ کشور به جز روسیه در جده، بر سر اصول کلیدی برای چگونگی پایان دادن به جنگ روسیه در اوکراین، توافق کنند.

روسیه در این نشست حضور ندارد، اما گفته است بر این گفت وگوها «نظارت خواهد داشت». چین که روابط محکمی با روسیه دارد، روز جمعه اعلام کرد که "لی هوی" نماینده ویژه خود در امور اوراسیا را به این مذاکرات اعزام خواهد کرد.

مقامات اوکراین، روسیه و دیگر مقامات بین‌المللی می‌گویند، در حال حاضر هیچ چشم‌اندازی برای مذاکرات صلح مستقیم میان اوکراین و روسیه وجود ندارد، چرا که جنگ ادامه دارد.

اوکراین اما قصد دارد با ارتباط با کشورهایی مانند هند، برزیل و آفریقای جنوبی، که بسیاری از آنها به طور عمومی در این درگیری بی‌طرف مانده‌اند، یک ائتلاف بزرگ‌تر از حمایت‌های دیپلماتیک و فراتر از حامیان اصلی غربی خود ایجاد کند.

دیمیتری پسکوف سخنگوی کرملین دیروز با اشاره به اینکه روسیه مذاکرات عربستان را زیر نظر خواهد داشت، گفت که کشورش هیچ "پیش شرطی" در مورد راه حل مسالمت آمیز مناقشه اوکراین ندارد. وی در عین حال ابراز عقیده کرد که "کی یف" تمایلی به صلح" ندارد.

پربیننده ترین خبرها