بیانیه شدیداللحن کویت علیه وزیر اقتصاد لبنان

بیانیه شدیداللحن کویت علیه وزیر اقتصاد لبنان
شنبه 14 مرداد 1402 - 17:08

وزارت امور خارجه کویت در واکنش به اظهارات وزیر اقتصاد لبنان درباره درخواست بازسازی سیلوهای گندم بیروت با یک امضای امیر کویت، تاکید کرد که هیچ‌گونه مداخله در امور داخلی خود را نمی‌پذیرد و وزیر اقتصاد لبنان باید سخنانش را پس بگیرد.

العالم - لبنان

وزارت امور خارجه کویت، بعدازظهر امروز (شنبه)، به اظهارات «امین سلام» وزیر اقتصاد و بازرگانی دولت پیشبرد امور لبنان درباره ساخت سیلوهای گندم در بندر بیروت واکنش نشان داد.

وزیر اقتصاد دولت پیشبرد امور لبنان چند روز قبل در آستانه سومین سالگرد انفجار بندر بیروت در مصاحبه با خبرگزاری «اسپوتنیک» گفته بود که تاکنون سه پیام برای امیر کویت ارسال کرده و کشور کویت با یک امضا می‌تواند سیلوهای گندم لبنان را بازسازی کند.

بندر بیروت در چهاردهم مردادماه سال ۱۳۹۹ شاهد انفجار ۲۷۰۰ تن نیترات آمونیوم ذخیره‌شده بود که به تخریب کامل سیلوهای گندم در این بندرگاه و کشته شدن بیش از ۲۰۰ و زخمی شدن ۶۵۰۰ نفر در این کشور انجامید.

به دنبال این اظهارات، وزارت خارجه کویت با اشاره به اینکه این کشور طی سال‌ ۱۹۶۹ با اعطای وام به دولت وقت بیروت ساخت سیلوهای گندم لبنان را تأمین مالی کرده است، اظهارات وزیر اقتصاد لبنان را در تضاد با پروتکل‌های سیاسی دانست و به‌شدت آن را محکوم کرد.

دولت کویت تاکید کرد اظهارات وزیر اقتصاد دولت پیشبرد امور لبنان نشان می‌دهد که وی از نوع تصمیم‌گیری‌ها در کشور کویت فهم درستی ندارد و کویت قاطعانه هر گونه مداخله در تصمیمات و امور داخلی‌اش را رد می‌کند.

وزارت امور خارجه کویت همچنین به منظور حفظ روابط حسنه میان دو کشور، از وزیر اقتصاد و بازرگانی دولت پیشبرد امور لبنان خواست که سخنانش را پس بگیرد.

به گزارش فارس، امین سلام چند روز پیش در مصاحبه با خبرگزاری اسپوتنیک گفته بود که سیلوهای گندم متعلق به دولت لبنان نیست که کشوری نخواهد آنجا را تأمین مالی کند، بلکه «به مردم تعلق دارد و نباید یک کشور عربی بدون مخزن استراتژیک رها شود. ما طی بازه‌ای خاص امید داشتیم که پاسخی از کویت دریافت کنیم چون پول موجود بود. من با وزارت خارجه تماس گرفتم و متوجه شدم که در صندوق توسعه کویت پول هست و می‌توان با یک امضا تصمیمِ ساخت سیلوهای لبنان در بیروت و طرابلس را گرفت».

پربیننده ترین خبرها