سفر دور دوم اردوغان به چهار کشور عربی منطقه

سفر دور دوم اردوغان به چهار کشور عربی منطقه
شنبه 14 مرداد 1402 - 18:26

رسانه های ترکیه اعلام کردند که رجب طیب اردوغان رییس جمهور این کشور در ادامه سفرهای خارجی خود، تا سه هفته آینده به چهار کشور عرب حوزه خلیج فارس شامل بحرین، کویت، عراق و عمان سفر می‌کند.

العالم - ترکیه

به گزارش شبکه تلویزیونی ؛سی.ان.ترک؛ در چارچوب سفر دوره‌ای اردوغان به کشورهای عربی، هاکان فیدان وزیر امور خارجه ترکیه این هفته راهی بغداد خواهد شد تا مقدمات سفر اردوغان به همسایه جنوبی کشورش را فراهم کند.

برپایه این گزارش، احمد الصحاف سخنگوی وزارت خارجه عراق مذاکره درباره «پروژه راه توسعه» در سفر وزیر خارجه ترکیه و نیز تعیین زمان دقیق سفر اردوغان به عراق جزو محورها و موضوعات مذاکره دو طرف در این سفر خواهد بود.

دور دوم سفر منطقه‌ای رییس جمهور ترکیه به کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس در حالی برنامه‌ریزی شده که کشور وی این روزها با بحران عمیق اقتصادی دست به گریبان است و کارشناسان سیاسی معتقدند که اردوغان در جریان این سفرها به دنبال جذب منابع مالی برای غلبه بر بحران اقتصادی داخلی است.

در جریان دور قبل سفر رییس جمهور ترکیه به سه کشور عربستان سعودی، قطر و امارات متحده عربی که با هدف جذب ۱۰۰ میلیارد دلار سرمایه انجام شد، اردوغان موفق شد قراردادهایی اقتصادی با این کشورها منعقد کند.

بنا به اعلام سی.ان.ان.ترک، اردوغان طی دو ماه آینده دیدارهای دیپلماتیک زیادی با سران کشورهای دور و نزدیک خواهد داشت به طوری که وی تا دو هفته آینده میزبان ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه خواهد بود و در ادامه به مجارستان سفر کرده و با ویکتور اوربان نخست وزیر مجارستان دیدار و گفتگو خواهد کرد و در ماه آینده میلادی(سپتامبر) نیز به هند و آمریکا خواهد رفت.

بنا به گزارش این رسانه، در دیدار اردوغان و پوتین، موضوعات مهمی همچون عملیاتی کردن دوباره توافق کریدور غلات و پایان دادن به جنگ اوکراین و روسیه با صلح دائمی مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت. آغاز عملیات پایانه صادرات گاز روسیه در خاک ترکیه و سایر پروژه‌های مشترک انرژی از جمله موضوعات سفر پوتین به ترکیه تعیین شده است.

رییس جمهور ترکیه در ۲۰ آگوست(۲۹ مردادماه ۱۴۰۲) به مجارستان سفر کرده و با ویکتور اوربان نخست وزیر این کشور دیدار کرده و هیات‌های دو طرف نیز برای توسعه مناسبت‌های اقتصادی و سیاسی مذاکره خواهند کرد.

بنا به اعلام سی.ان.ان.ترک، سفر اردوغان به کشورهای عربی بحرین، عمان و کویت و عراق در حاشیه خلیج فارس به احتمال زیاد پس از سفر وی به مجارستان انجام خواهد شد.

ایرنا، رییس جمهور ترکیه در ماه آینده میلادی (۱۰ شهریور ماه تا ۹ مهرماه ۱۴۰۲) نیز برای حضور در دو نشست بین‌المللی، راهی هند و آمریکا می شود.

بنا به گزارش سی.ان.ان.ترک، اردوغان ابتدا در تاریخ ۹ تا ۱۰ سپتامبر(۱۸ و ۱۹ شهریورماه) در اجلاس سران گروه ۲۰ در هند حضور می یابد و در ادامه برای شرکت در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد در ایالات متحده آمریکا در تاریخ ۱۸ تا ۱۹ سپتامبر(۲۷ و ۲۸ شهریورماه ۱۴۰۲) راهی نیویورک خواهد شد و در ادامه سفر خود به کشور آلمان رفته و با مقامات این کشور دیدار و در خصوص روند عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا و مناسبات دوجانبه مذاکره خواهد کرد.

پربیننده ترین خبرها