تحلیل کارشناسان درباره ناکارآمدی نشست جده برای توقف جنگ اوکراین

تحلیل کارشناسان درباره ناکارآمدی نشست جده برای توقف جنگ اوکراین
يکشنبه 15 مرداد 1402 - 19:34

کارشناسان و ناظران بر این عقیده اند که نشست جده برای توقف جنگ اوکراین به دلیل عدم حضور روسیه، به رغم مشارکت 40 کشور جز شکست نتیجه دیگری ندارد.

العالم ـ نظرکده

در همین زمینه ریاض عید کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با العالم اظهار داشت: نشست جده فرصتی برای زلنسکی رئیس جمهور اوکراین است تا نظر خود را بیان کند؛ اما مساله آن است که جنگ واقعی در اصل میان روسیه و غرب است و مطالبات پوتین بسیار فراتر از اوکراین است؛ این مطالبات درخصوص ناتو، اروپا و نظم نوین جهانی است.

این کارشناس سیاسی عرب معتقد است: اقدام روسیه در خروج از توافق غلات، ضربه سهمگینی به اروپا وارد کرد؛ زیرا 40 درصد از غلات جهان، به اروپا صادر می شود و توقف صادرات غلات اوکراین قطعا بیشترین تاثیر را بر اروپا خواهد گذاشت.

به گفته ریاض عید، اکنون اروپا هم از کمبود انرژی و هم از کمبود غلات رنج می برد، بنابر این اروپا با دو بحران بزرگ انرژی و غذا مواجه است. از سوی دیگر ضد حملات اوکراین علیه روسیه، چندان موفقیتی نداشته است. این داده ها نشان می دهد که جنگ آمریکا و ناتو برای ضربه زدن به روسیه و از هم پاشیدن آن، نتایج معکوسی برای اروپا و آمریکا داشته است.

این کارشناس سیاسی در ادامه خاطرنشان می کند، آمریکا به زلنسکی فرصت مطرح کردن ابتکار خود در نشست جده را داد؛ اما در واقع این روسیه است که پیروز میدان است و جنگ نامحدود همچنان ادامه دارد، پوتین تاکید کرده که این نبرد تا بعد از انتخابات آمریکا ادامه خواهد داشت.

عباس حبیش کارشناس عرب مسائل روسیه نیز می گوید، آمریکا به دنبال هر کسی و یا هرچیزی است که بتواند از طریق آن یک پیروزی علیه روسیه به ثبت برساند و نشست جده در واقع در همین راستا است.

به گفته وی، اروپا و آمریکا تصمیمی برای شکست روسیه در تمام سطوح اتخاذ کرده اند؛ اما اوکراین، اروپا، ناتو و آمریکا برای تحقق هدف خود در واقع به بن بست رسیده اند. آنها با ضد حملات خود طی چندین ماه پیشرفت ناچیزی حاصل کردند و برای این حملات تبلیغات رسانه ای، سیاسی و مالی بسیاری انجام دادند.

حبیش پیش بینی کرد که نشست جده نتایجی مشابه نشست کپنهاگ داشته باشد که در ماه ژوئن گذشته برگزار شد و جز شکست نتیجه دیگری نداشت.

نشست بین‌‌المللی دو روزه با هدف گفت‌وگو درباره دستیابی به راه‌حل مسالمت‌آمیز برای پایان دادن به جنگ اوکراین، که روز شنبه (14 مرداد ماه / 5 آگوست) به میزبانی عربستان سعودی در جده و با مشارکت بیش از 40 کشور و در غیاب روسیه برگزار شده بود، امروز (یکشنبه) پایان یافت.

پربیننده ترین خبرها