توهم زلینسکی برای تحمیل «فرمول صلح» خود بر روسیه در نشست جده

توهم زلینسکی برای تحمیل «فرمول صلح» خود بر روسیه در نشست جده
شنبه 14 مرداد 1402 - 22:51

خبرگزاری عربستان سعودی گزارش داد که این کشور  امروز و فردا (شنبه و یکشنبه) در جده میزبان نشستی با مشاوران امنیت ملی و نمایندگان حدود 30 کشوربرای بررسی راه‌های حل سیاسی بحران اوکراین است.

العالمكشكول

مقامات اوکراینی، حتی قبل از شروع جلسه جده، شروع به تنظیم دستور کار برای آن با محوریت تحمیل "فرمول صلح" کردند که برای توقف جنگ به حاضران پیشنهاد دادند، به گونه ای که آندریه یرماک، مدیر دفتر ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین و نماینده اصلی او در مذاکرات گفت: «کی یف روی متقاعد کردن کشورهای بیشتری برای حمایت از فرمول صلح حساب می کند.»

اما زلنسکی ابراز امیدواری کرد این ابتکار به اجلاس صلح سران جهان در پاییز امسال برای تایید اصول بر اساس فرمول خاص خودش برای یک توافق 10 ماده ای منجر شود.

آنچه بیشتر قابل توجه است این است که "فرمول صلح" که اوکراین به آن پایبند است نه تنها همه چیز را به حالت اول برنمی گرداند، بلکه روسیه را مسئول هر اتفاقی می داند و آن را محکوم می کند. از این رو محال است روسیه آن را به عنوان فرمول صلح برای برون رفت از بحرانی که امنیت و ثبات جهان را تهدید می کند، بپذیرد و این مساله را می توان با نگاهی گذرا به شرایط این فرمول که توسط یک طرف یعنی اوکراین تهیه شده است، دریافت.

فرمول صلح اوکراین شامل بازگرداندن نیروگاه اتمی زاپوریژیا تحت کنترل اوکراین، کاهش قیمت منابع انرژی روسیه، حفاظت از تأسیسات اوکراین با سامانه‌های دفاع هوایی و موشکی، خروج نیروهای روسی از سرزمین‌های تحت کنترل آنها و برگزاری دادگاهی ویژه برای "جنایات روسیه" و غرامت برای خسارات ناشی از جنگ، و ارائه تضمین های امنیتی به اوکراین است.

از سوی دیگر، مقامات اوکراینی طرفی را که به تحریک آمریکا، اصرار داشت اوکراین را برای محاصره روسیه، و سوء استفاده از توافقات مینسک برای فریب روسیه و مسلح کردن اوکراین و زمینه سازی برای جنگ ، که آنگلا مرکل صدراعظم سابق آلمان بدان اعتراف کرد، فراموش کردند.

به نظر می رسد زلنسکی با وجود بلاهایی که بر سر کشورش آمده ، همچنان به آمریکا و ناتو اعتماد دارد، زیرا با ساده لوحی وحشتناکی با مسائل کشورش برخورد می کند، اگرچه می داند که ضدحمله ای که پنتاگون آمریکا و ناتو ماه ها تدارک دیده بودند شکست خورده، اما روسیه را برای حمله به کشتی‌هایش در دریای سیاه، تحریک کرد مساله ای که به باور بیشتر ناظران روسیه را وادار می‌کند، پس از کنترل شهر اودسا و بندر آن، اوکراین را خفه کرده و از آن را از تردد در این دریا محروم کند.

اگر افراد خردمندی اطراف زلنسکی بودند ، به او توصیه می کردند که با گوش دادن به نظرات مقامات کشورهایی غیر از آمریکا و ناتو که اوکراین را درگیر جنگی کرده اند که هیچ منفعتی در آن وجود ندارد، از نشست جده استفاده کند. اما متأسفانه، به جای سرمایه گذاری در نشست جده برای نجات آنچه می توان نجات داد، می بینیم که مدیر دفتر ریاست جمهوری کی یف همچنان موضع خود را برای پذیرفتن "فرمول صلح اوکراین"به طور کامل توسط حاضران در این نشست تکرار می کند.

پربیننده ترین خبرها