پیامدهای محاصره یمن و خطرات زیست محیطی نفتکش صافر

پیامدهای محاصره یمن و خطرات زیست محیطی نفتکش صافر
يکشنبه 15 مرداد 1402 - 23:15

دمای سوزان تابستان و همچنین لوله های فرسوده مخزن کشتی نفتکش صافر، فاجعه ی دیگری را در عملیات تخلیه مواد نفتی به کشتی نجاتی که دولت نجات ملی یمن برای جلوگیری از فاجعه در دریای سرخ خریداری کرده، در حال رقم زدن است.

العالم - یمن

به گزارش خبرنگار العالم در یمن،‌ پس از 9 سال وقفه و اخراج بیش از شصت و پنج کارگر از خدمه کشتی، عملیات تخلیه با حمایت سازمان ملل ادامه دارد و بیش از 800 هزار بشکه از یک میلیون و یکصد هزار بشکه نفت موجود در کشتی صافر به تانکر جایگزین منتقل شده است.

نفتکشمهندس حسین ناصر فارع از مهندسان مخزن شناور صافر به شبکه العالم گفت: تعمیر و نگهداری مخزن شناور صافر از سال 2014 تا به امروز، با خدمه محدود ادامه دارد اما به دلیل فرسودگی کشتی عملیات به کندی و پرریسک صورت می گیرد.

143میلیون دلار هزینه ایمن سازی و جلوگیری از فاجعه زیست محیطی در نتیجه محاصره و جلوگیری از ورود مواد لازم برای فرآیند تعمیر و نگهداری بدنه فرسوده کشتی است، در حالی که این مبلغ ده برابر کمتر از آن بود که متجاوزان مانع از آن شدند.

مهندس فارع گفت: در بازسازی مخزن شناورصافر هیچ مشکلی وجود نداشت و ممکن بود هزینه کمتری نسبت به آنچه در حمل محموله برای آن در نظر گرفته شده بود صرف شود، اما به دلیل لجبازی کشورهای متجاوز، کار تعمیر و نگهداری متوقف شد و محاصره باعث شد واردات قطعات یدکی به کشور با مشکلات روبرو شود.

محاصره و تجاوز بی امان الحدیده بزرگترین بندر یمن توسط عربستان و امارات، در صورت عدم حفاظت بی وقفه ازآن به یک معضل واقعی و بسیار نگران کننده برای کشتی جدید تبدیل خواهد شد.

متخصصان بر این باورند که راه حل اساسی معضل صافر ، ایجاد مخازن جدید نفت خام در خشکی است.

پربیننده ترین خبرها