امیرعبداللهیان: گفت‌وگوهای مفیدی با مقامات ژاپن داشتم

امیرعبداللهیان: گفت‌وگوهای مفیدی با مقامات ژاپن داشتم
دوشنبه 16 مرداد 1402 - 18:05

وزیر امور خارجه با بیان اینکه گفت‌وگوهای مفیدی با مقامات ژاپن داشتم، گفت: آخرین وضعیت مناسبات دوجانبه، مسائل افغانستان، خلیج فارس و اوکراین و لغو تحریم‌ها محور گفت‌وگو با مقامات عالی ژاپن بود.

العالم - ایران

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در نخستین سفرش به ژاپن بعد از تصدی این سمت به توکیو پایتخت این کشور سفر کرد و یکشنبه شب به وقت محلی ژاپن وارد توکیو شد و مورد استقبال مقامات وزارت خارجه ژاپن قرار گرفت.

وی در این سفر با «فومیو کیشیدا» نخست وزیر، «یوشیماسا هایاشی»، وزیر امور خارجه و «کاتسونوبو کاتو»، وزیر بهداشت، کار و رفاه اجتماعی ژاپن آخرین وضعیت روابط دوجانبه، مسائل منطقه‌ای و تحولات بین‌المللی را مورد بحث و تبادل نظر قرار داد.

رئیس دستگاه دیپلماسی در همین خصوص در پیامی در شبکه اجتماعی «ایکس» نوشت: گفت‌وگوهای مفیدی در توکیو با نخست وزیر، وزیر‌ امور‌ خارجه و وزیر بهداشت و رفاه اجتماعی ژاپن داشتم.

وی با بیان اینکه آخرین وضعیت مناسبات دوجانبه، مسائل افغانستان، خلیج فارس و اوکراین و لغو تحریم‌ها محور گفت‌وگو با مقامات عالی ژاپن بود، افزود: روابط دوستانه دو کشور قدمت دیرینه دارد.

پیش از این خبرگزاری رویترز به نقل از شبکه تی.بی.اس گزارش داد که حسین امیرعبداللهیان قرار است به توکیو سفر و با همتای ژاپنی خود و همچنین «فومیو کیشیدا» نخست‌وزیر این کشور دیدار کند. این شبکه به نقل از چند مقام دولت ژاپن اعلام کرد که جنگ اوکراین از جمله موضوعات مورد گفت‌وگو در این سفر خواهد بود.

سفر وزیر امور خارجه به توکیو همزمان با سالگرد بمباران اتمی هیروشیما و ناگازاکی در سال ۱۹۴۵ توسط ایالات متحده آمریکا که منجر به یک فاجعه انسانی گسترده در این دو شهر شد، انجام شده است.

همزمان با سفر وزیر امور خارجه کشورمان به ژاپن، هیأتی از موزه صلح تهران که جانبازان شیمیایی هشت سال دفاع مقدس جمهوری اسلامی ایران را نمایندگی می‌کند نیز به منظور ابراز همدردی، در مراسم بزرگداشت قربانیان اتمی هیروشیما در این شهر حضور دارد.

امیرعبداللهیان همچنین از نمایشگاه دائمی معرفی ظرفیت‌های صادراتی و جاذبه‌های فرهنگی و گردشگری ایران در محل‌ سفارت جمهوری اسلامی ایران در توکیو بازدید کرد.

حسین امیرعبداللهیان و «یوشی‌ماسا هایاشی» وزیر امور خارجه ژاپن چهارشنبه ۲۳ فروردین ماه سالجاری تلفنی گفت‌وگو کرده بودند. وزیر امور خارجه ژاپن روابط دوستانه و تاریخی دو کشور را پراهمیت خواند و ضمن تشریح دیدگاه‌های کشورش در خصوص روند مذاکرات وین، دیدگاه ژاپن را برای کمک به تکمیل این روند اعلام کرد.

وزیر خارجه ژاپن همچنین از روند مثبت همکاری‌های ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی استقبال و از امیرعبداللهیان برای سفر به توکیو دعوت کرد.

تحولات اوکراین نیز از جمله موارد مورد گفت‌وگو در این رایزنی تلفنی بود و وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران بار دیگر بر مواضع صریح و اصولی جمهوری اسلامی ایران در قبال اوکراین و‌ مخالفت با جنگ تأکید کرد.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها