تظاهرات گسترده در اعتراض به هتک حرمت به قرآن کریم در بنگلادش

سه شنبه 17 مرداد 1402 - 09:33

پلیس بنگلادش روز دوشنبه از تظاهرات هزاران فرد خشمگین از سوزاندن ده‌ها نسخه قرآن کریم در این کشور خبر داد.

العالم - آسیا

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آجبهار علی شیخ افسر پلیس بنگلادش به این خبرگزاری اعلام کرد پلیس برای پراکنده کردن جمعیت دست کم ۱۰ هزار نفری که یکشنبه شب تلاش می‌کردند به دو فرد منظون به اهانت به کتاب مقدس مسلمانان حمله کنند، از گلوله‌های پلاستکی و گاز اشک آور استفاده کرد.

یک افسر دیگر پلیس اعلام کرد دست کم ۱۴ مامور پلیس در این درگیری‌ها زخمی شدند، اما این منبع به جزئیات زخمی‌ها از بین تظاهرکنندگان اشاره نکرد.

دو فرد بازداشت شده در شهر سیلهت در شمال شرق بنگلادش، یکی دیگر از مناطق محافظه کار بنگلادش، اعلام کردند این کتاب‌ها را به این دلیل سوزانده اند که "خیلی قدیمی و دارای برخی اشتباهات چاپی" بودند.

شیخ که این متهمان؛ نورور رحمان و محبوب علام را به عنوان مدیر مدرسه معرفی کرد، گفت "پلیس ۴۵ نسخه سوزانده شده قرآن" را پیدا کرده است.

ماه گذشته تنش‌ها بین کشور‌های مسلمان و سوئد و دانمارک در پی چند تظاهرات که در جریان آن‌ها به صفحاتی از قرآن در انظار عمومی هتک حرمت و به ویژه سوزانده شد، تشدید شد.

این دو کشور این هتک حرمت‌ها را محکوم، اما قوانین خود را درباره آزادی بیان و تجمع حفظ کردند.

بنگلادش ۱۷۰ میلیون جمعیت دارد و ۹۰ درصد آن‌ را مسلمانان تشکیل می‌دهند.

خشونت‌های مرتبط با احساسات مذهبی در این کشور جنوب آسیا رایج است و اقلیت‌های مسیحی و هندو اغلب در پی شایعات ادعایی توهین آمیز و پست‌های افترا آمیز علیه اسلام در شبکه‌های اجتماعی هدف حمله قرار می‌گیرند.

خبرگزاری صدا و سیما

پربیننده ترین خبرها