انتقاد روسیه از فشار «غیرقابل قبول» غرب بر ایران درباره توافق هسته‌ای

انتقاد روسیه از فشار «غیرقابل قبول» غرب بر ایران درباره توافق هسته‌ای
سه شنبه 17 مرداد 1402 - 21:12

روسیه اعلام کرد مسکو و تهران معتقدند عدم اجرای توافق هسته‌ای، ناشی از «سیاست نادرست فشار حداکثری» است که توسط ایالات متحده و متحدان آن دنبال می‌شود.

العالم - اروپا

به گزارش العالم به نقل از رویترز، روسیه روز سه‌شنبه از تلاش‌های غرب برای حفظ محدودیت‌ها علیه ایران، علی‌رغم فروپاشی توافق سال ۲۰۱۵ که هدف از اجرای آن محدود کردن برنامه هسته‌ای تهران در ازای لغو تحریم‌ها بود، انتقاد کرد.

پس از نشست معاونان وزرای امور خارجه دو طرف در تهران، وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد مسکو و تهران همسو با یکدیگر معتقدند عدم اجرای توافق هسته‌ای، ناشی از «سیاست نادرست فشار حداکثری» است که توسط ایالات متحده و طرف‌هایی که مشابه آن فکر می‌کنند، دنبال می‌شود.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا از توافق موسوم به برجام در سال 2018 خارج شد و تحریم‌های اقتصادی از آن زمان پابرجا مانده است.

اما روسیه که این توافق را در کنار آمریکا، چین، انگلستان، فرانسه، آلمان و اتحادیه اروپا امضا کرد، از زمان آغاز منازعه اوکراین در حال تعمیق روابط با ایران بوده است.

منابعی در ژوئن به رویترز گفتند دیپلمات‌های اروپایی به ایران اطلاع داده‌اند اروپایی‌ها قصد دارند به ایالات متحده برای حفظ تحریم‌های برنامه موشکی بالستیک ایران بپیوندند که طبق توافق هسته‌ای در اکتبر به پایان می‌رسد.

سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه با علی باقری کنی و رضا نجفی، همتایان ایرانی خود دیدار و گفتگو کرد.

وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد در این نشست بر غیرقابل قبول بودن هرگونه تلاش از سوی غرب برای تحمیل برخی طرح‌ها و رویکردهای جدید برای حل مشکلات مربوط به برجام که به معنای آسیب رساندن به همکاری‌های مشروع و دوجانبه سودمند روسیه و ایران در زمینه‌های مختلف است، تاکید شده است.

در این بیانیه آمده است هنوز «هیچ جایگزینی معقول» برای اجرای برجام، همانطور که شورای امنیت سازمان ملل متحد آن را تایید کرده است، وجود ندارد.

پربیننده ترین خبرها