شورای نظامی نیجر دولت جدید تشکیل داد

شورای نظامی نیجر دولت جدید تشکیل داد
پنج‌شنبه 19 مرداد 1402 - 12:00

منابع خبری امروز (پنج شنبه) از تشکیل دولت جدید در نیجر توسط شورای نظامی این کشور خبر دادند.

العالم - آفریقا

به گزارش الجزیره، شورای نظامی نیجر رسما دولت جدیدی را تشکیل داد.

برپایه این گزارش، این دولت با ۲۱ وزیر تشکیل شده است.

ژنرال «عبدالرحمن چیانی» فرمانده کودتاچیان نیجر که اخیرا به عنوان رئیس شورای انتقالی این کشور منصوب شده، این فرمان را امضا کرد.

در همین حال ، مشاور محمد بازوم رئیس جمهور معزول نیجر چهارشنبه شب گفت که در صورت مداخله نظامی اکوواس (مجموعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا) در این کشور، کل آفریقا درگیر جنگ خواهد شد.

آنتینیکار الحسن مشاور سیاسی رئیس جمهور نیجر که در نتیجه کودتای نظامی برکنار شد،هشدار داد که اگر اکوواس در نیجر مداخله نظامی کند به این معنی است که کل آفریقا درگیر جنگ خواهد شد.

نیروهای گارد ریاست جمهوری نیجر چهارم مردادماه جاری بازوم را در داخل کاخ ریاست جمهوری در بازداشت قرار دادند و سپس او را از مقامش برکنار کردند.

نظامیان نیجر در تلویزیون دولتی این کشور پس از برکناری بازوم از بسته شدن مرزها و برقراری منع آمد و شد خبر دادند.

کودتاچیان نیجر ششم مرداد ماه ژنرال چیانی را به عنوان رئیس شورای انتقالی این کشور منصوب کردند.

بازوم در سال ۲۰۲۱ به عنوان رئیس جمهور نیجر انتخاب شد و یکی از مهمترین هم پیمان‌های فرانسه و غرب در منطقه ساحل آفریقا بود.

پس از اینکه کودتاچیان نیجر از ضرب‌الاجل اکوواس (اتحادیه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا) برای بازگرداندن رئیس جمهور برکنار شده این کشور سرپیچی کردند، رهبران بلوک منطقه‌ای اکوواس امروز پنجشنبه برای بحث در مورد گام‌های بعدی دیدار خواهند کرد.

اکوواس پیش از این کودتا در نیجر را محکوم و تحریم‌های اقتصادی و مسافرتی بر این کشور اعمال کرده و همچنین بر روی یک برنامه اقدام نظامی احتمالی در صورت عدم آزادی و بازگرداندن بازوم به توافق رسیده است.

پربیننده ترین خبرها