نیجر: فرانسه مواضع ما را هدف حمله قرار داد

نیجر: فرانسه مواضع ما را هدف حمله قرار داد
چهارشنبه 18 مرداد 1402 - 20:10

شورای نظامی نیجر می‌گوید که ارتش فرانسه با نقض حریم هوایی این کشور، یکی از مواضع گارد ملی نیجر را هدف حمله قرار داده است.

العالم - آفریقا

شورای نظامی نیجر، بعدازظهر امروز (چهارشنبه)، اعلام کرد که ارتش فرانسه یکی از مواضع نیروهای مسلح این کشور را هدف حمله قرار داده است.

«آمادو عبدالرحمن» سخنگوی شورای حاکم در نیجر گفت: «ساعت شش امروز صبح (به وقت محلی) یکی از مواضع گارد ملی در منطقه «لیبتاکو گورم» هدف حمله ارتش فرانسه قرار گرفته و ۱۶ تروریست از زندان آزاد شده‌اند».

عبدالرحمن در ادامه افزود که یک هواپیمای فرانسوی پس از برخاستن از فرودگاه پایتخت چاد، حریم هوایی نیجر را نقض کرده است.

او همچنین با تروریست خواندن افراد آزاد شده در حمله فرانسه، اشاره کرد که این افراد در ۳ عملیات در خاک نیجر نقش داشته‌اند.

گروهی از فرماندهان گارد ریاست جمهوری نیجر، بیست و هفتم جولای گذشته، اعلام کردند که با سرنگونی «محمد بازوم» رئیس جمهور این کشور، قدرت را به دست گرفته‌اند.

پس از کودتا در نیجر، جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا «اکواس» تحت فشار برخی از کشورهای غربی به‌ویژه فرانسه که پیشتر نیجر را تحت استعمار خود داشته، نیجر را تحت فشار قرار داد و این کشور را تحریم کرد.

اکواس تا روز یکشنبه هفته جاری به نیجر برای بازگردانی وضعیت به حالت عادی در این کشور مهلت داده بود، اما به‌رغم پایان این ضرب‌الاجل هیچ اقدام نظامی علیه نیجر صورت نگرفت.

پس از کودتا در نیجر، وزرای دفاع کشورهای عضو در اکواس طرحی را برای مداخله نظامی در نیجر آماده کردند و خبر دادند که دستور اجرای این طرح منوط به موافقت رؤسای جمهور خواهد بود.

پس از انتشار گزارش‌هایی درباره تلاش برخی از کشورها برای مداخه نظامی در نیجر، بورکینافاسو و مالی در بیانیه‌ای مشترک حمایت خود را از نیجر اعلام و تاکید کردند مداخله نظامی در نیجر به معنای اعلام جنگ علیه آن‌ها خواهد بود.

پربیننده ترین خبرها