سازمان ملل عملیات تخلیه یک نفتکش فرسوده را در سواحل یمن به پایان رساند

سازمان ملل عملیات تخلیه یک نفتکش فرسوده را در سواحل یمن به پایان رساند
شنبه 21 مرداد 1402 - 07:56

سازمان ملل اعلام کرد با تخلیه محموله نفتکش فرسوده صافر از بروز فاجعه زیست‌محیطی جلوگیری شد.

العالم _ یمن

به نقل از رویترز، سازمان ملل متحد اعلام کرد تخلیه بیش از یک میلیون بشکه نفت از نفتکش فرسوده «صافر» در سواحل کشور جنگ‌زده یمن به پایان رسید و از یک فاجعه زیست محیطی جلوگیری شد.
آمریکا، اتحادیه اروپا، انگلستان و عربستان از این خبر استقبال کرده‌اند.
فرهان حق، معاون سخنگوی دبیرکل سازمان ملل، در بیانیه‌ای گفت، عملیات تخلیه محموله «صافر» از یک «فاجعه تاریخی و زیست‌محیطی و انسانی» جلوگیری کرد.
نفت‌کش غول‌پیکر «نوتیکا» وابسته به سازمان ملل متحد روز یکشنبه ۲۵ تیر برای انتقال نفت از نفت‌کش فرسوده «صافر» به سواحل یمن رسید.
نفت‌کش «صافر» به دنبال آغاز جنگ داخلی یمن در هفت سال پیش، در آب‌های سواحل بندر الحدیده یمن بدون حرکت متوقف ماند و در این مدت هیچگونه عملیات تعمیر و نگهداری در مورد این نفتکش صورت نگرفت و احتمال نشت نفت از آن، منطقه را با خطر زیست‌محیطی بزرگی مواجه کرده بود.
از این نفت‌کش که نزدیک به ۵۰ سال پیش ساخته شده، به‌عنوان یک مخزن شناور نفت در سواحل بندر راهبردی الحدیده یمن استفاده می‌شد.
آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد، در همین زمینه در پیامی در شبکه اجتماعی «ایکس» نوشت: «سازمان ملل متحد با موفقیت یک میلیون بشکه نفت را از یک نفتکش فرسوده در سواحل یمن انتقال داد و از بروز یک فاجعه زیست‌محیطی و انسانی جلوگیری کرد.»
تا پیش از تخلیه محموله «صافر،» مقامات سازمان ملل متحد هشدار می‌دادند نشت نفت از این نفتکش فرسوده احتمالا به وقوع فاجعه‌ای چهار بار بزرگتر از فاجعه «اکسان والدز» که در سال ۱۹۸۹ در سواحل آلاسکا روی داد، منجر خواهد شد.
نشت نفت از نفتکش اکسان والدیز یکی از بزرگترین فاجعه‌های زیست محیطی جهان به شمار می‌آید که میلیاردها دلار صرف عملیات رفع آلودگی ناشی از آن شد.
دیوید گرسلی، هماهنگ‌کننده کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل در یمن، نیز گفت: «امروز می‌توانیم بگوییم که سازمان ملل و گروه بسیار گسترده‌ای از شرکای خود موفق شده‌اند از بدترین سناریوی نشت نفت در دریای سرخ جلوگیری کنند.»
سازمان ملل هشدار داده بود پاکسازی نفت نشتی احتمالی از نفتکش فرسوده صافر به آب‌های منطقه، بیش از ۲۰ میلیارد دلار هزینه داشته باشد.
این در حالی است که ایمن سازی نفتکش «صافر» همچنان نیازمند بودجه است و سازمان ملل می‌گوید، همچنان مقدار کمی نفت در این نفتکش فرسوده باقی مانده است.

پربیننده ترین خبرها