واکنش صنعا به حضور آمریکا در سواحل یمن و باب المندب

واکنش صنعا به حضور آمریکا در سواحل یمن و باب المندب
شنبه 21 مرداد 1402 - 23:11

دولت نجات ملی یمن، حضور نظامی آمریکا در تنگه باب المندب و در نزدیکی سواحل این کشور را محکوم کرد.

العالم - یمن

به گزارش رسانه های یمنی، دولت نجات ملی یمن روز شنبه در نشست دوره ای خود اعلام کرد که حضور نظامی آمریکا در تنگه باب المندب و سواحل و آب های سرزمینی یمن و برخی پایگاه های نظامی، یک اقدام خصمانه و دارای آثار فاجعه آمیزی برای منطقه و جهان است.

کابینه یمن افزود: این حضور، بخشی از جنگ و محاصره ملت یمن از سوی آمریکاست که از سال ۲۰۱۵ تاکنون ادامه دارد و امنیت دریانوردی را به خطر می اندازد.

دولت نجات ملی یمن تاکید کرد که حضور نظامی آمریکا در منطقه، با تحولات جهانی و تلاش برای پایان دادن به نظام تک قطبی حاکم برجهان و شرق گرایی بسیاری از کشورها بی ارتباط نیست.

حکومت صنعا به نظامیان آمریکایی هشدار داد که برای مقابله با هر اقدامی که نقض حاکمیت یمن و برخلاف قوانین بین المللی باشد آمادگی دارد و و اعلام کرد که امکانات نیروی دریایی یمن توان مقابله با هر اقدام خصمانه ای در ارتباط با سواحل و آب های سرزمینی یمن و امنیت تنگه راهبردی باب المندب را دارد.

دولت نجات ملی یمن، بهانه های آمریکا برای حضور نظامی در این منطقه راهبردی را دروغ محض و تلاشی برای انحراف افکار عمومی جهان دانست.

صنعا تاکید کرد که یمن، امکانات کافی برای تامین امنیت دریانوردی در باب المندب و سواحل، آب ها و جزایر خود و مقابله قاطع با تروریسم و تروریست ها را دارد.

پیشتر «حسین العزی» معاون وزیر خارجه دولت نجات ملی یمن با بیان اینکه ورود نیروهای رزمی آمریکایی به منطقه در خدمت صلح نیست، گفته بود: صنعا در شرایط جنگی با آمریکا قرار دارد.

العزی افزود: ورود یک نیروی رزمی آمریکایی در این برهه حساس به منطقه در خدمت صلح نیست چه برسد به امنیت دریانوردی در دریای سرخ.

وی گفت: یمن در شرایط جنگی با آمریکا قرار دارد و مهم این است که کسی اشتباه محاسباتی نکند و ما به دلیل نگرانی از امنیت ناوبری در دریای سرخ به طرف آمریکایی هشدار دادیم.

معاون وزیر خارجه یمن اضافه کرد: ایمنی دریانوردی در دریای سرخ که گذرگاه حیاتی برای کل جهان است، مستلزم پرهیز از تحریکات نظامی از سوی هر طرف است.

العزی در پایان گفت: پروژه خاورمیانه جدید به طور عملی به خاطر آگاهی مردم منطقه از بین رفته و آمریکایی‌ها باید نسبت به رفتارشان تجدید نظر کنند.

وی پیشتر نیز گفته بود: نظامیان آمریکایی باید به خاطر برقراری صلح و امنیت بین‌المللی و امنیت دریانوردی در دریای سرخ از آب‌های سرزمینی ما دور شوند.

هشدار انصارالله پس از آن صورت می‌گیرد که فرماندهی مرکزی آمریکا دوشنبه شب گذشته در صفحه رسمی توئیتر خود اعلام کرد که بیش از سه هزار نظامی نیروی دریایی این کشور همراه با ناوهای جنگی یواس‌اس باتان و یواس‌اس کارترهال به عنوان بخشی از استقرار از پیش اعلام‌شده وزارت دفاع ⁧آمریکا⁩ وارد منطقه تحت پوشش سنتکام در خاورمیانه شده‌اند.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها