واشنگتن و واگنر ... درگیری پیچیده در نیجر

واشنگتن و واگنر ... درگیری پیچیده در نیجر
يکشنبه 22 مرداد 1402 - 13:55

با ادامه نگرانی ها از دخالت نظامی در نیجر، آمریکا به دنبال راه حل مسالمت آمیز و دیپلماتیک به عنوان راه حل بحران آن کشور است و در عین حال درباره تبدیل شدن نیجر به عرصه‌ای برای رقابت بین المللی هشدار داده است.

العالمدرگوشی

واشنگتن نگرانی خود را درباره بی ثباتی نیجر به این شکل اعلام کرده است که این بی ثباتی صرفا به نفع گروه روسی واگنر خواهد بود.

کارشناسان مسائل بین المللی معتقدند که گروه واگنر در تلاش برای بهره برداری از اوضاع نیجر برای اجرای سیاست های مسکو در قاره سیاه است که از دوران اتحادیه جماهیر شوروی ارتباطی مستحکم با روس ها دارد؛ علاوه بر اینکه تلاش می کند تا نیجر را از استعمار فرانسه و سلطه آمریکا نجات دهد.

این هشدار آمریکا حامل پیامی به رهبران کودتا است که به شکل غیرمستقیم به کمک گروه واگنر در کشور مالی همسایه نیجر و درجمهوری آفریقای مرکزی اشاره کردند.

واشنگتن این موضع را پس از آن اتخاذ کرد که فرانسه پیشتر درباره خطرات گروه واگنر در نیجر هشدار داده بود.

این درحالیست که محمد بازوم رئیس جمهوری تحت بازداشت نیجر که مورد حمایت آمریکاست، از نفوذ گروه واگنر در آفریقا ابراز نگرانی کرده است.

به گفته وی، حدود ۱۵۰۰ نفر از نیروهای واگنر اخیرا به آفریقا اعزام شده اند، بدون اینکه مکان استقرار آنان اعلام شده باشد.

نیامی هم پیمان راهبردی واشنگتن به شمار می رود و پایگاه های نظامی در نیجر را به عنوان بخشی از آنچه آنرا عملیات مبارزه با تروریسم در منطقه ساحل می نامد،‌ مدیریت می کند و بیش از هزار سرباز را مستقر کرده و با کودتای نظامی با احتیاط تعامل می کند.

به اعتقاد کارشناسان، بیشترین چیزی که واشنگتن از آن واهمه دارد، این است که همانند فرانسه زمینه را برای نفوذ روسیه از طریق گروه وانگر در افریقا فراهم کند.

سناریوی رویارویی برای جمع کردن برگ های برنده و همراه شدن با تحولات در نیجر،‌ این سوال را در ذهن ایجاد می کند که آیا درصورت شکست تلاش های مسالمت آمیز برای پایان دادن به کودتا در نیجر ، از قدرت نظامی استفاده خواهد شد یا اینکه منطقه در انتظار درگیری خواهد بود که درسایه موازنه ها و ائتلاف هایی که به خارج از مرزهای قاره سیاه کشیده خواهد شد، صحنه درگیری های پیچیده خواهد بود.

پربیننده ترین خبرها