علت تقویت حضور اشغالگران آمریکایی در مرزهای عراق و سوریه چیست؟

علت تقویت حضور اشغالگران آمریکایی در مرزهای عراق و سوریه چیست؟
سه شنبه 24 مرداد 1402 - 18:36

در برهه اخیر خبرهای متعددی درباره تقویت حضور نیروهای اشغالگر آمریکایی درعراق و سوریه از پایگاه عین الاسد در غرب عراق به سمت مرزهای عراق و سوریه و تلاش برای جدا کردن این دو کشور همسایه به زور سلاح و به بهانه حمایت از منافع آمریکا از جمله سفارت آمریکا در بغداد وحمایت از نیروهای اشغالگر آمریکایی در این کشورها منتشر شده است.

العالمکشکول

روزنامه الوطن چاپ سوریه روز یکشنبه با انتشار گزارشی نوشت که نیروهای آمریکایی مستقر در پایگاه عین الاسد در استان الانبار در غرب عراق، تصمیم به بستن این نوار مرزی با سوریه دارند. این در حالیست که یک منبع امنیتی به خبرگزاری عراقی المعلومه گفت: اطلاعاتی از منابع امنیتی در پایگاه هوایی عین الاسد درز شده که نشان می دهد نیروهای امنیتی به دنبال بستن این نوار مرزی با سوریه در غرب الانبار هستند.

با رسیدن تجهیزات جنگی برای نیروهای آمریکایی مستقر در داخل خاک سوریه مشخص نیست که این نیروها به چه دلایل و انگیزه هایی این کار را انجام می دهند.

نکته ظریف این است که این منبع تاکید کرد که فرماندهان امنیتی که بر موضوع امنیتی نظارت دارند، با وجود ثبات اوضاع امنیتی و نبود تهدیدات تروریستی احتمالی، اطلاعات کافی درباره این رویکرد ندارند.

منبع یاد شده افزود: نیروهای آمریکایی در شرایط فعلی عملیات گشت زنی هوایی جنگنده ها و پهپادها را در مناطق غربی به سمت عمق خاک سوریه افزایش داده اند.

علت ناگهانی فعال کردن شاخه های تروریسم آمریکایی چیست؟

بدون تردید، نیروهای اشغالگر آمریکایی همواره به حمایت و تقویت شاخه های تروریسم و گروه های تکفیری داعش درعراق و سوریه اقدام کرده و گاهی از این گروه ها و گاهی از دیگر گروه های مسلح که با نیروهای اشغالگر آمریکایی یا با ترکیه همکاری می کنند و با حمایت آمریکا بخش هایی از خاک سوریه را اشغال کرده اند، شاخه های تروریسم را تقویت کرده اند.

عملا، همزمان با این تحرکات بیهوده اخیر نیروهای اشغالگر امریکایی در مرزهای سوریه و عراق، بازوهای تروریسم در سوریه و عراق نیز فعال شدند و این مساله همان چیزی است که سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله در سخنرانی شب گذشته خود به آن اشاره کرد و گفت که امریکا تصمیم به بازگرداندن عناصر تروریستی داعش به منطقه و فعالیت در عرصه های مختلف گرفته است.

برخی ها این تحرکات مشکوک امریکا را این گونه تفسیر کردند که هدف از آن منزوی کردن عراق و سوریه و فراهم کردن زمینه تجاوز جدید "اسرائیل" به لبنان و فراهم کردن مقدمات یک حمله شیمیایی جدید در داخل سوریه است که گروه های مسلح وابسته به آمریکا در آن کشور انجام می دهند تا دولت سوریه را متهم کنند و این کشور از سوی جامعه بین المللی محکوم شود.

سید حسن نصرالله شب گذشته با اشاره به اینکه مقاومت اسلامی در لبنان مجهز به سلاحی به قدرت سلاح هسته ای است که می تواند این غده سرطانی را نابود کند، با هشداری مستقیم به اشغالگران صهیونیست که دربردارنده تهدیدی بازدارنده بود، از این حوادث پیشی گرفت و گفت: سلاحی با قدرت سلاح هسته ای در اختیار داریم و به زودی چیزی به نام «اسرائیل» باقی نخواهد ماند.

همکاری راهبردی سرپوشی سیاسی برای ماندن نیروهای اشغالگر آمریکایی در عراق

آنچه «همکاری راهبردی» میان واشنگتن و بغداد نامیده می شود، صرفا سرپوشی سیاسی برای ماندن نیروهای اشغالگر آمریکایی درعراق است، از آن جهت که این کشور، قلب راهبردی آمریکا در کل منطقه خاورمیانه به شمار می رود.

نیروهای اشغالگر آمریکایی به بهانه ادامه آموزش نیروهای عراقی و حمایت از آن ها برای کسب تجربه و شایستگی بر اساس توافق امضا شده بین واشنگتن و بغداد و تلاش برای از بین بردن شکاف های پشتیبانی و اطلاعاتی در عراق مانده اند.

واقعیت این است که با وجود شایعاتی مبنی بر اینکه نیروهای عراقی درنتیجه آموزش دیدن از نیروهای آمریکایی ، علاوه بر ماموریت های پشتیبانی به مهارت های جنگی نیز دست یافته اند، اما شکاف های قابل ملاحظه که در نیروی دفاع هوایی و همه تخصص های نظامی مهم عراق به چشم می خورد ، نشان دهنده تعمد آمریکایی ها در ایجاد مشکلات برای عراقی ها در زمینه تسلیحات و تعمد در کوتاهی کردن در این بخش های حساس است.

چرا عراق قلب راهبردی آمریکا درمنطقه به شمار می رود؟

آمریکا در توافقنامه موسوم به «گفتگوی راهبردی» که ژوئیه 2021 منعقد شد، به موضوع حفاظت از منافع آمریکا در عراق که به دولت این کشور سپرده شده بود، اهمیت بسیار داد و در این توافق تاکید شده بود که نیروهای آمریکایی، نیروهای ائتلاف بین‌المللی، مستشاران نظامی و کاروان‌های نظامی وابسته به آن‌ها باید مورد حمایت دولت عراق قرار گیرند که این مساله،‌ بهانه‌ای برای نگه داشتن نیروهای اشغالگر در این کشور به عنوان اولین نقطه دفع و دفاع از رژیم اشغالگر اسرائیل باشد.

از این جا می توان اولین ماموریت اصلی نیروهای آمریکایی درعراق و سوریه و سایر کشورهای منطقه را به ظاهر حمایت از منافع نیروهای آمریکایی درعراق و باقی منطقه دانست، اما در واقع این حضور با هدف حمایت از حضور رژیم اشغالگر اسرائیل است که فاقد هرگونه مشروعیت منطقه ای و بین المللی در سرزمین اشغالی فلسطین است.

از این رو، هرگونه تحرک آمریکا درمرزهای عراق و سوریه به منزله اقدامی پیگشیرانه برای ممانعت ازهرگونه عواقب احتمالی ناشی از تجاوزگری جدید اسرائیل به لبنان است که با دلاوری غیرمنتظره عراقی ها برای حمایت از رزمندگان مقاومت در لبنان و سوریه مواجه خواهد شد.

پربیننده ترین خبرها