نشست خبری وزرای خارجه ایران و عربستان؛

ویدیو؛ امیرعبداللهیان: بر امنیت بومی و درون‌زای منطقه‌ای تاکید داریم/ بن‌فرحان: چشم به راه مرحله‌ای جدید در روابط بین دو کشور هستیم/ رییسی به عربستان می‌رود

ویدیو؛ امیرعبداللهیان: بر امنیت بومی و درون‌زای منطقه‌ای تاکید داریم/ بن‌فرحان: چشم به راه مرحله‌ای جدید در روابط بین دو کشور هستیم/ رییسی به عربستان می‌رود
پنج‌شنبه 26 مرداد 1402 - 16:44

وزرای خارجه ایران و عربستان بر آغاز فصل جدید روابط تهران و ریاض و اجرای توافقنامه‌های امضا شده بین دو کشور تاکید کردند.

العالم ـ ایران ـ سیاسی

فیصل بن فرحان وزیر خارجه عربستان سعودی در نشست مشترک خبری با حسین امیرعبداللهیان، ضمن خوشامد گویی به وزیر خارجه کشورمان تصریح کرد: عربستان به توسعه روابط دو کشور مصمم است و در این زمینه برای حمایت ایران از برگزاری همایش اکسپو در ریاض قدردانی می‌کنیم.

ریاضرئیس دستگاه دیپلماسی عربستان دیدار خود با امیرعبداللهیان را در راستای توسعه روابط دو جانبه در ابعاد گوناگون و تلاش های گذشته برای امنیت منطقه برشمرد و بر اراده صادقانه و عزم جدی برای تنظیم توافقنامه بین دو کشور تاکید کرد.
وزیر خارجه عربستان بیان کرد: با توجه به توسعه روابط دو جانبه و تقویت ثبات منطقه‌ای، نمایندگی‌های دو کشور کار خود را آغاز کردند؛ شروع کار ماموریت سفرای ما در دو کشور در راستای تاسیس روابط جدید دو کشور خواهد بود.
دیپلمات ارشد سعودی مطرح کرد: همچنین در این دیدار به پیگیری توافقنامه های قبلی در حوزه های امنیتی و اقتصادی تاکید شد و در این نشست خواستار ادامه گفت وگو ها و رایزنی ها بین دو کشور شدیم.
وی با اشاره به دعوت رسمی ملک سلمان از رئیس جمهور کشورمان خاطر نشان کرد: انتظار داریم آیت الله رئیسی به زودی به عربستان سفر کنند، ملک سلمان در این خصوص دعوتنامه رسمی نوشته است.
بن فرحان بر عزم جدی عربستان برای توسعه روابط با ایران تاکید کرد و گفت: انتظار داریم فصل جدیدی در روابط دو کشور باز شود که بر اساس برادری، احترام متقابل و مصالح مشترک پیگیری شود.

بن فرحان تاکید کرد: عربستان مصمم است روابط دو کشور توسعه یابد و در این زمینه برای حمایت ایران از برگزاری همایش اکسپو در ریاض تشکر می‌کند.
وی با بیان اینکه این دیدار در راستای توسعه روابط دو جانبه در ابعاد گوناگون و تلاش های گذشته برای امنیت منطقه انجام شد، افزود: ما بر اراده صادقانه و عزم جدی برای تنظیم توافقنامه بین دو کشور منجر می‌شود تاکید داریم.

وی توسعه روابط دو جانبه و تقویت ثبات منطقه‌ای و پیگیری توافقنامه های قبلی در حوزه های امنیتی و اقتصادی را مورد تاکید قرار داد و تداوم رایزنی‌ها را در این زمینه یادآور شد.

مصمم به توسعه همکاری‌های دوجانبه در هه زمینه‌ها هستیم

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان نیز ضمن تشکر از حسن میزبانی طرف سعودی گفت: ایران و عربستان دو کشور مهم در جهان و غرب آسیا هستند و خوشبختانه روابط دو کشور در مسیر درست خود رو به پیشرفت است.
وی خاطرنشان کرد: طرفین مصمم هستیم همکاری های خود را در تمامی زمینه‌ها گسترش دهیم و در این رابطه بر اراده مشترک تهران و ریاض برای توسعه همه جانبه روابط تاکید کردیم.
رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان ادامه داد: اتفاق نظر داریم توافقنامه های موجود بین دو طرف در زمینه های اقتصادی، تجاری و امنیتی را اجرایی کنیم و سایر اسناد پایه و زمینه که به توسعه همکاری های بیشتر دو کشور کمک می‌کند را در اختیار سفارت‌خانه‌های دو کشور قرار داده و پیگیری های لازم صورت بگیرد.
امیرعبداللهیان تاکید کرد: ما اتفاق نظر داریم که چارچوبی برای پیگیری و توسعه روابط را بر اساس کمیته‌های تخصصی مورد توجه قرار دهیم.

دیپلمات ارشد کشورمان تصریح کرد: در ادامه گفت‌وگوهای قبلی با مقامات کشورهای منطقه، ایده گفت وگوی منطقه‌ای را با بن فرحان در میان گذاشتم. معتقدیم در مورد مباحث محیط زیستی و عملیات‌های امداد و نجات همکاری‌های خود را در منطقه گسترش دهیم.
وی خاطرنشان کرد: همچنین در خصوص همکاری‌های دو و چند جانبه بخش‌های اقتصادی و خصوصی دو کشور گفت‌وگو کردیم. ما بر امنیت بومی و درون‌زای منطقه‌ای تاکید داریم.
امیرعبداللهیان گفت: در راستای تاکید رئیس جمهور ایران و سیاست همسایگی ما در مسیر تقویت مناسبات با کشورهای همسایه از جمله عربستان سعودی هستیم.
وی تاکید کرد: ما با کشور همسایه و برادر عربستان سعودی و همچنین با کشورهای دیگر همچون عراق، کویت، قطر و امارات متحده عربی روابط مهمی را پایه گذاری کردیم و معتقدیم ایده امنیت و توسعه منطقه ایده غیر قابل تفکیک در کل منطقه است.
وزیر خارجه کشورمان بیان کرد: ما در خصوص موضوعات مربوط به جهان اسلام هم گفت‌وگو کردیم و معتقدیم سازمان همکاری اسلامی کنشگر مهمی در نظام بین الملل است. ما بر مساله فلسطین و قدس به عنوان مهمترین بحث جهان اسلام گفت‌وگو کردیم.
وی با بیان اینکه خرسندیم که محل نشست ما به عنوان سالن قدس نام گذاری شده گفت: ما به حمایت خود از فلسطین ادامه می‌دهیم.
تردیدی نیست که صهیونیست به تفرقه و اشغالگری در منطقه ادامه خواهد داد. ما با بصیرت و هوشیاری تحرکات رژیم صهیونیستی را پیگیری می‌کنیم.
امیرعبداللهیان گفت: تهران و ریاض در کنار سایر کشورهای اسلامی در موضوع تاسف بار اهانت به قرآن موضع مشترک دارند. همچنین ما از همکاری عربستان سعودی در موضوع حج سپاسگذاری می‌کنیم.

رییسی به عربستان سفر می کند
وی با اشاره به دعوت رسمی ملک سلمان از آیت الله رئیسی برای سفر به عربستان گفت: آیت الله رئیسی ضمن پذیرش دعوت در زمان مناسب به عربستان سفر خواهد کرد.

به گفته امیرعبداللهیان: گفت‌وگوهای امروز ما مقدمه فراهم کردن دیدار سران دو کشور خواهد بود و اطمینان داریم که این دیدارها و همکاری‌ها به وحدت جهان اسلام کمک خواهد کرد.
وزیر خارجه با اشاره به استقبال تهران از برگزاری اکسپوی ۲۰۳۰ در کشور عربستان گفت: در حوزه دیپلماسی عمومی و پارلمانی و تبادل هیات‌های دو کشور اتفاق نظر داریم. همچنین ما در حوزه ورزش اتفاق نظر داریم که تیم های برتر دو کشور بازی‌های دوستانه‌ای را تدارک ببینند.

پربیننده ترین خبرها