تحلیل کارشناسان درباره افق همکاری های ایران و عربستان دربرهه حساس کنونی

تحلیل کارشناسان درباره افق همکاری های ایران و عربستان دربرهه حساس کنونی
جمعه 27 مرداد 1402 - 10:43

کارشناسان سیاسی و پژوهشگران منطقه ای سفر حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به عربستان سعودی را در برهه خاص کنونی به لحاظ رایزنی در باره افق های همکاری بین دو کشور ضروری ارزیابی می کنند.

العالم - نظرکده

در همین زمینه حسان علیان محقق و پژوهشکر سیاسی عرب معتقد است که سفر وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به عربستان سعودی در برهه خاص کنونی از نظر تهران و ریاض برای بررسی افق های همکاری بین دو کشور ضروری بود.

این کارشناس عرب با بیان این که دیپلماسی جدید چین در خدمت کمربند جاده‌ای شکل می گیرد که بیش از صد و سی کشور را شامل می‌شود، می گوید، نقش چین در احیای روابط دیپلماتیک ایران و عربستان متمایز است چرا که از طریق بازی دیپلماتیک جدید یعنی بازی اقتصادی رخ می دهد. حسان علیان با اشاره به توسعه چین از نظر اقتصادی و نیز دوستی و روابط پکن با هر دو کشور ایران و عربستان، می گوید: این موضوع باعث نگرانی آمریکایی ها شده است.

به گفته وی، با توجه به اهمیت ایران و عربستان سعودی در منطقه که آمریکا از نظر سیاسی و نظامی بر آن تسلط دارد و در حال نفوذ بیشتر در آن از طریق جنگ فرقه‌ای است، چین وارد مقوله از سرگیری روابط با این دو کشور در راستای تامین منافع اقتصادی منطقه شده است.

این کارشناس عرب می گوید، استراتژی جدیدی وجود دارد که ولیعهد سعودی روی آن کار می کند و روابط ایران و عربستان سعودی در راستای ارتقای موفقیت این استراتژی که در خدمت چین نیز هست و نقش ایالات متحده را در این کشور و منطقه کاهش می دهد، صورت می گیرد.

به گفته وی توافق ایران و عربستان قطعی است و بر اساس داده های موجود در عرصه بین المللی و منطقه ای این روند تغییر نخواهد یافت.

درهمین حال عیسی الایوبی محقق و نویسنده سیاسی، با بیان اینکه سیاست عربستان در قبال ایران و دیگران تغییر کرده است، خاطرنشان می کند: منطق قبلی عربستان منطق جنگ بود اما امروز منطق آن صلح است.

وی می گوید این که گفته می شود توافق عربستان و ایران موقتی است و بر اساس منافع سیاسی است، صحیح نیست، عربستان سعودی و ایران می خواهند وارد دنیای جدید چندقطبی شوند که در آن منطق صلح، جایگزین جنگ گردد.

به گفته الایوبی، عربستان سعودی هیچ منفعت امنیتی، سیاسی، اجتماعی و مذهبی در زنده نگه داشتن درگیری ها با جمهوری اسلامی ایران ندارد. از این رو، به نظر می رسد ریاض بیش از هر کشور دیگری در روابط خود با ایران شتاب دارد و بالعکس.

پربیننده ترین خبرها