سردار سلیمانی؛ طراح احیای روابط ایران و عربستان

سردار سلیمانی؛ طراح احیای روابط ایران و عربستان
چهارشنبه 25 مرداد 1402 - 13:28

خبر: حسین امیر عبد اللهیان، وزیر خارجه کشورمان درباره سردار شهید قاسم سلیمانی گفت: زمانی که معاون وزیر خارجه بودم شهید سلیمانی به من گفتند در سفرتان به عربستان به مقامات این کشور بگویید "به رغم اختلافات موجود، در صورتی که این کشور مورد حمله داعش قرار بگیرد حاضریم به آنها کمک کنیم".

تحلیل:

  • درخواست قاسم سلیمانی از امیر عبداللهیان مربوط به زمانی است که "داعش" 60 درصد از خاک سوریه و دو سوم خاک عراق را اشغال کرده بود و علیه عربستان هم دست به اقداماتی می زد.
  • امیر عبداللهیان با این اظهارات – که در سایت های مختلف ایرانی انعکاس یافت – درباره سفر اخیر خود به کشورهای حاشیه خلیج فارس هم صحبت کرده و گفته که چطور همه کشورها می خواهند در تأمین امنیت نقش اصلی داشته باشند. وی همچنین تأکید کرده است که تهران هیچ خط قرمزی درباره کمک به عربستان برای مقابله با تروریسم ندارد.
  • اظهارات اخیر امیر عبداللهیان چندان غافلگیر کننده نیست زیرا در نگرش استراتژیک سردار سلیمانی، کشورهای منطقه می توانند خود بدون نیاز به نیروهای بیگانه – که امنیت و ثبات منطقه هیچ اهمیتی برایشان ندارد – امنیت خود را تأمین کنند. حتی برخی از این بیگانگان از جمله آمریکا هرگز اهمیتی برای امنیت و ثبات منطقه قائل نبوده اند و حتی بر عکس، تا توانسته اند برای ایجاد فتنه بین کشورهای منطقه تلاش کرده اند تا به حضور نظامی خود در اینجا، مشروعیت بدهند. آنها از هر گونه تلاش برای بهبود اوضاع منطقه یا نزدیک شدن مواضع کشورها و ملت ها هم جلوگیری کرده اند. به همین دلیل است که همیشه با ایران دشمنی کرده و علیه آن دست به تبلیغات مسموم می زنند. حتی از این بدتر، سردار سلیمانی را که حامل پیامی از رهبران ایران برای عادل عبد المهدی، نخست وزیر عراق با مضمون تلاش های صورت گرفته برای نزدیک کردن مواضع ایران و عربستان بود، ترور کردند.
  • عادل عبدالمهدی، نخست وزیر وقت عراق هم با تأکید بر این حقیقت در ژانویه 2020 در پارلمان عراق گفته بود: "سلیمانی پاسخ ایرانی ها به پیام عربستان را برای من آورد". وی در مقاله ای در مارس 2023 هم نوشت توافق اخیر ایران و عربستان که با میانجی گری چین به امضا رسید در واقع "حاصل تلاش های سلیمانی" بود. وی درباره جزئیات این حادثه نوشت: "در سپتامبر 2019 به چین سفر کرده بودم و قبل از ملاقات با شی جی پینگ، رئیس جمهور چین و لی که چیانگ، رئیس شورای دولت (معادل نخست وزیر) در تاریخ 23/9/2019 قاسم سلیمانی به من زنگ زد و گفت می توانید به عربستان سفر کنید و من علت را پرسیدم. گفت: برای میانجی گری بین ما و آنها و این کار، خیلی فوری است. من هم پاسخ دادم به محض بازگشت به بغداد این سفر را انجام خواهم داد. من به درخواست سلیمانی این موضوع را به چینی ها گفتم و آنها هم استقبال کردند".
  • اینجاست که به علت خشم آمریکایی ها از شهید سلیمانی پی می بریم. این مرد، جادوی آنها را که همان داعش باشد، باطل کرد. آنها می خواستند با استفاده از داعش کشورهای مسلمان را به نفع رژیم صهیونیستی به جان هم بیندازند. شهید سلیمانی همچنین جادوی "ایران هراسی" آنها را هم باطل کرد. آمریکا با توسل به این نیرنگ مقدرات و منابع منطقه را در چنبره خود گرفته بود و وجود قاسم سلیمانی را خطری برای این نیرنگ می دانست لذا او را ترور کردند تا آتش اختلاف بین کشورهای منطقه، فروزان بماند. همچنین سعی کردند بین ایران و عراق اختلاف بیندازند؛ آنها شهید سلیمانی را در بغداد و زمانی که مهمان عراقی ها بود، ترور کردند.
  • همه حتی انسان های ساده لوح می دانند که آمریکا نمی خواهد کشورهای منطقه با هم همکاری کنند و نمی خواهد ملت های منطقه به خیر و آسایش برسند. آنها سعی می کنند به هر طریقی که شده، وجود زشت و کریه خود را بر منطقه تحمیل کنند. اما "ويمكرون ويمكر الله والله خير الماكرين". به برکت خون شهید سلیمانی و یارانش از جمله شهید ابو مهدی المهندس امروز شاهد همگرایی بین ایران و عربستان هستیم. البته هنوز اختلافاتی هست؛ اختلاف همیشه حتی بین دو متحد هم وجود دارد. حال که همه طرف ها به این نتیجه رسیده اند که امنیت منطقه جز با همت ملت ها و دولت های منطقه تأمین نمی شود، این همگرایی می تواند مقدمه اخراج آمریکا از منطقه را برای همیشه فراهم کند.

پربیننده ترین خبرها