توافق آمریکا، ژاپن و کره جنوبی برای توسعه همکاری‌های امنیتی-اقتصادی

توافق آمریکا، ژاپن و کره جنوبی برای توسعه همکاری‌های امنیتی-اقتصادی
شنبه 28 مرداد 1402 - 03:14

سران آمریکا، ژاپن و کره جنوبی طی نشستی در کمپ‌دیوید بر سر توسعه همکاری‌های امنیتی و اقتصادی به توافق رسیدند.

العالم - آسیا

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا و سران ژاپن و کره جنوبی روز جمعه پس از نشستی در کمپ دیوید که هدف از آن ایجاد جبهه‌ای مشترک در برابر کره شمالی و جلوگیری از نفوذ فزاینده چین بود بر سر گسترش همکاری‌های امنیتی و اقتصادی به توافق رسیدند.

بایدن گفت سران سه کشور در خصوص برگزاری تمرین‌های نظامی سالانه توافق کرده‌اند. او همچنین گفت که آنها توافق کرده‌اند نشستی سه‌جانبه برای تقویت اتحاد میان سه طرف برگزار کنند. او گفت توافق برای برگزاری نشست فوق «نه فقط امسال، نه فقط سال آینده بلکه برای همیشه» خواهد بود.

سه کشور همچنین در بیانیه مشترکی که بعد از پایان نشست صادر شد متعهد شدند که در زمان بحران‌ها به سرعت با یکدیگر مشورت کنند و پاسخ‌های خود را به چالش‌ها، تحریکات و تهدیدهایِ منطقه‌ایِ موثر بر منافع مشترک هماهنگ کنند.

با آنکه تعهدات سیاسی را نمی‌توان از لحاظ قوت با برقراری اتحاد رسمی سه جانبه مقایسه کرد اما تعهد کمپ‌دیوید از آن جهت برای سئول و توکیو پراهمیت تلقی می‌شود که استعمار ژاپن بر کره بین سال‌های ۱۹۱۰ تا ۱۹۴۵ معادلات پرتنشی را بر روابط دو کشور حاکم کرده بود.

لحن سران سه کشور علیه چین تندتر از حد انتظار بود. انتظار می‌رود این موضوع واکنش چین را به همراه داشته باشد که از شرکای تجاری کلیدی هر دو کشور کره جنوبی و ژاپن محسوب می‌شود.

در بخشی از این بیانیه آمده است: «با توجه به رفتارهای خطرناک و ستیزه‌جویانه‌ای که اخیراً از جمهوری خلق چین در دریای چین جنوبی در حمایت از ادعاهای غیرقانونی دریایی شاهد بوده‌ایم مخالفت شدید خود را با هر گونه تلاش یکجانبه برای تغییر وضعیت فعلی آب‌های ایندوپاسیفیک ابراز می‌داریم.»

جو بایدن بعد از اتمام این نشست گفت: «اگر شاد به نظر می‌رسم به خاطر این است که شاد هستم. دوران جدیدی برای سه کشور است. نشست بسیار بسیار بزرگی بود.»

او که در کنار رهبران کره جنوبی و ژاپن حضور داشت از «شجاعت سیاسی» آنها بابت تلاش برای روابط آشتی‌جویانه با یکدیگر تقدیر کرد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها