تکاپوی آمریکا برای تشکیل جبهه واشنگتن-توکیو-سئول باهدف مهار پکن

تکاپوی آمریکا برای تشکیل جبهه واشنگتن-توکیو-سئول باهدف مهار پکن
چهارشنبه 25 مرداد 1402 - 12:33

آمریکا، نگران از توسعه همه جانبه چین در صحنه های منطقه ای و بین المللی، در تکاپو برای تقویت همکاری سه جانبه با ژاپن و کره جنوبی برای ایجاد جبهه ای در شرق آسیا با هدف اصلی مهار چین و تمرکز بیشتر بر مسئله کره شمالی است و در همین راستا قرار است سران سه کشور روز جمعه آینده در کمپ دیوید واشنگتن ملاقات کنند.

العالم - آمریکا

به گزارش کیودو، آنتونی بلینکن وزیر امورخارجه آمریکا که به تازگی جلسه مشترک مجازی با همتایان ژاپنی و کره جنوبی خود در آستانه ملاقات سران سه کشور داشته است، گفت نشستی که قرار است این هفته با حضور ژاپن و کره جنوبی برگزار شود فصلی جدید در روابط همکاری سه جانبه خواهد بود که انتظار می رود سران این ۳ کشور درباره راه های نهادینه کردن چارچوبی که برای صلح و ثبات فراتر از آسیا ضروری است به توافق برسند.

اگرچه بلینکن درسخنان خود اشاره مستقیم چندانی به موضوع چین و نگرانی های عمیق واشنگتن از گسترش توانمندی های همه جانبه و افزایش نفوذ و اثرگذاری چین در صحنه های گوناگون بین المللی نکرد، اما بدون تردید تقلای واشنگتن برای مهار اژدهای زرد یکی از اصلی ترین موضوع ها در دستور کار نشست سه جانبه روسای جمهوری آمریکا ژاپن و کره جنوبی خواهد بود.

آمریکا که از یک سو با گرفتار کردن ناتو در پشتیبانی از اوکراین در جنگ با روسیه ، تلاش در مهار مسکو دارد، از سوی دیگر در منطقه شرق و جنوب شرق آسیا در تکاپو برای یارگیری و حتی گسترش مرزهای ناتو تا شرق آسیا با هدف مهار قدرت نوظهور چین در شرق است.

در پی جلسه مجازی که آنتونی بلینکن با وزیران امور خارجه ژاپن و کره جنوبی جهت آمادگی برای نشست روز جمعه برگزار کرد، وزیر امورخارجه آمریکا در کنفرانس خبری تاکید کرد هدف این جلسه مجازی تنظیم جلسات متعدد در سطوح بالاست.

وی همچنین از ژاپن و کره جنوبی به عنوان متحدان اصلی آمریکا نه تنها در منطقه هند-اقیانوسیه بلکه در سراسر جهان یاد کرد.

براساس داده های وزارت امور خارجه ژاپن، طی این جلسه بلینکن و پارک جین و یوشیماسا هایاشی همتایان کره ای و ژاپنی توافق کردند همکاری میان ۳ کشور نه تنها در پاسخ به کره شمالی مهم است بلکه برای صلح و ثبات در جهان و منطقه باز و آزاد هند-اقیانوسیه نیز حائز اهمیت است. برعکس جلسات گذشته این ۳ کشور که معمولا در حاشیه اجلاس های بین المللی انجام می شد این جلسه ای مستقل است.

این مقام سیاسی آمریکا میزبانی جو بایدن در نشست با فومیو کشیدا نخست وزیر ژاپن و یون سوک یول رئیس جمهوری کره جنوبی را " تاریخی " خواند و یادآوری کرد این نخستین نشست سران این ۳ کشور از سال ۲۰۱۵ در اقامتگاه رئیس جمهوری آمریکا یعنی کمپ دیوید نزدیک واشنگتن است.

به گزارش ایرنا، براساس اطلاعات مقامات رسمی پس از این نشست قرار است سران این ۳ کشور بیانیه مشترک و جداگانه درباره خروجی اصول همکاری سه جانبه صادر کنند .

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا نیز مانند آنتونی بلینکن از این نشست به شدت استقبال کرده است. به علاوه بهبود روابط ژاپن و کره جنوبی پس از سالهای جنگ را امیدوارکننده خوانده است.

سران این ۳ کشور به دنبال گسترش همکار ی با یکدیگر برای مقابله با کره شمالی هستند که بارها در سرپیچی از قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد دست به آزمایش موشک های بالستیک زده است.

به علاوه براساس گفته های بلینکن سران ۳ کشور اولویت هایی از جمله امنیت اقتصادی، تکنولوژی های نوظهور، کمک های بشردوستانه و برنامه های توسعه را با یکدیگر در میان خواهند گذاشت. به نظر می رسد مسائل مربوط به تنگه تایوان و شرایط این منطقه در حالی که نفوذ چین و فعالیت نظامی در منطقه افزایش پیدا کرده است و جنگ اوکراین نیز از محورهای مذاکرات باشد.

پربیننده ترین خبرها