اعتراف سارکوزی؛ آیا دوران نظم جهانی به رهبری آمریکا و ناتو فرا رسیده است؟

اعتراف سارکوزی؛ آیا دوران نظم جهانی به رهبری آمریکا و ناتو فرا رسیده است؟
شنبه 28 مرداد 1402 - 20:10

خبر: نیکلا سارکوزی رئیس جمهور پیشین فرانسه در مصاحبه با روزنامه فرانسوی فیگارو به مناسبت انتشار کتاب جدید خود به نام «زمان نبردها» مدعی شد، حذف معمر قذافی رهبر لیبی نتیجه اقدام جمعی هماهنگ به رهبری ناتو بوده است.

العالم - لیبی

تحلیل:

- برای شروع این مبحث باید گفت که سارکوزی موفق نشد کسی را متقاعد کند که او دارای نقش اصلی در خلاص شدن از شرّ قذافی نیست. یکی از اتهامات سارکوزی دریافت میلیون‌ها یورو از معمر قذافی، دیکتاتور معدوم لیبی برای مبارزات انتخاباتی خود در سال ۲۰۰8 است. قوه قضاییه فرانسه سارکوزی را به دریافت رشوه از قذافی متهم کرد و او به 3 سال زندان محکوم شد.

- ما اینجا درصدد نیستیم که شاهدانی مانند، هیلاری کلینتون، وزیر خارجه پیشین آمریکا، و برنارد هنری لوین صهیونیست را احضار کنیم تا ثابت شود که آیا سارکوزی در پشت پرده عملیات نظامی ناتو علیه لیبی، برای انحلال حکومت قذافی تلاش می کرده یا خیر؛ همچنین قصد دفاع از دیکتاتوری همچون قذافی و رژیمش را نداریم.
تنها نکته قابل توجه، این گفته سارکوزی است که اعلام کرد حذف معمر قذافی رهبر لیبی و انحلال حکومتش نتیجه اقدام جمعی هماهنگ با رهبری ناتو بوده است.

- چه کسی به ناتو اجازه داد تا به یک کشور مستقل حمله کند و به بهانه دفاع از دموکراسی و حقوق بشر در آن قتل عام به راه بیاندازد؟! آیا ناتو صلاحیت اخلاقی مداخله در لیبی و تغییر رژیم در آن را دارد؟! این مداخله واقعاً منجر به گسترش دموکراسی و رفاه در لیبی شد؟ یا آن را به محلی برای پرورش تروریست ها و میدانی برای جنگ بین فرزندان یک کشور تبدیل کرد؟ حتی منجر به تقسیم این کشور و گسترش ویرانی آن شده است به طوری که دزدان بر سر سرقت اموال آن دعوا می کنند، علاوه بر این به تفرقه و تباهی و دسترسی سارقان و دزدان بر اموال عمومی این کشور منجر شده است!

- چگونه یک رهبر فاسد، رشوه گیر و محکوم به زندان مانند سارکوزی به همراه هیلاری کلینتون آمریکایی معترف به ایجاد داعش، با همکاری بریتانیای دارای تاریخ سیاه استعماری، به خود اجازه می دهند ناتو را به سوی راه اندازی یک جنگ نظامی سوق داده و شعار دفاع از حقوق بشر سر دهند؟ در پایان با بمباران و عملیات های نظامی خود در کشوری مستقل صدها هزار نفر را کشته یا زخمی کنند و میلیون ها شهروند لیبی را آواره سازند.

- عمق فاجعه آنجاست با وجود آن که ناتو لیبی را به یک کشور شکست خورده و ویران تبدیل کرده است، سارکوزی با وقاحت از تصمیم ناتو برای نابودی آن دفاع می کند، بدون اینکه ذره ای عذاب وجدان داشته باشد یا حتی در ظاهر هم که شده ابراز پشیمانی نماید.

این امر مؤید ضرورت پایان دادن به نظم جهانی کنونی تحت سیطره آمریکا و ناتو است که به خود حق می دهند هرگونه جنایتی مرتکب شوند؛ بدون آن که نهادی وجود داشته باشد که بتواند در مقابل آنها بایستد و آنها را به خاطر جنایات علیه بشریت محکوم کند. همان گونه که در قبال جنایات خود در افغانستان، عراق، لیبی، سوریه و... پاسخگو نیستند و به این لیست، کشورهای دیگری اضافه خواهد شد.

پربیننده ترین خبرها