هیات جدیدی از اکوواس برای میانجیگری راهی نیجر شد

هیات جدیدی از اکوواس برای میانجیگری راهی نیجر شد
شنبه 28 مرداد 1402 - 22:17

یک هیات اقتصادی از کشورهای عضو جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا (اکوواس) برای میانجیگری راهی نیامی پایتخت نیجر شد.

العالم - آفریقا

به گزارش فرانس پرس، این هیات اقتصادی به ریاست «عبدالسلام ابوبکر» رئیس جمهوری پیشین نیجریه، قرار است با فرماندهان کودتای نیجر و «محمد بازوم» رئیس جمهوری برکنار شده آن دیدار کند.

«عبدالفتاح موسی» مسؤول امور سیاسی، صلح و امنیت جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا پیشتر گفته بود که شورای نظامی نیجر، موافقت خود را با سفر این هیات اعلام کرده است.

پیشتر نیز هیأت میانجی‌گری مرکب از علمای مسلمان نیجریه به نیامی پایتخت نیجر سفر و با فرماندهان کودتاچی دیدار و گفت و گو کرده بود.

فرماندهان کودتای نیجر ۲۲ مردادماه بعد از دیدار با هیات علمای مسلمان نیجریه اعلام کردند که درها برای گزینه دیپلماتیک و گفت و گو به منظور حل و فصل بحران در این کشور باز است.

نیروهای گارد ریاست جمهوری نیجر چهارم مردادماه جاری محمد بازوم رئیس جمهور این کشور را در داخل کاخ ریاست جمهوری در بازداشت قرار دادند و سپس او را از مقامش برکنار کردند.

نظامیان نیجر در تلویزیون دولتی این کشور پس از برکناری بازوم از بسته شدن مرزها و برقراری منع آمد و شد خبر دادند.

کودتاچیان نیجر ششم مرداد ماه ژنرال عبدالرحمن چیانی را به عنوان رئیس شورای انتقالی این کشور منصوب کردند.

بیش از یک هفته پیش، اکوواس به کودتاگران نیجر اعلام کرده بود که اگر بازوم رئیس جمهور این کشور ظرف هفت روز به قدرت بازنگردد، آنها با مداخله نظامی احتمالی اعضای این اتحادیه اقتصادی مواجه می‌شوند.

حکومت نظامی نیجر روز یکشنبه با به پایان رسیدن مهلت هفت روزه اکوواس، نه ‌تنها بازوم را به قدرت بازنگرداندند بلکه حریم هوایی این کشور غرب آفریقا را نیز بستند.

«بولا احمد تینوبو» رئیس جمهور نیجریه و رئیس اکوواس با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که نشست بعدی رهبران این اتحادیه اقتصادی را روز پنجشنبه در ابوجا پایتخت نیجریه تشکیل خواهد داد.

تحلیلگران بر این باورند که رهبران منطقه در جستجوی راه حلی فوری برای جلوگیری از تشدید تنش که به طور بالقوه می‌تواند کل منطقه غرب آفریقا را تحت تأثیر قرار دهد، به یک موضع واحد نیاز دارند.

در صورتی که اکوواس برای بازگرداندن بازوم (که طبق گزارش‌ها به گروگان گرفته شده است) تصمیم قطعی بگیرد، کشورهای نیجریه، سنگال، ساحل عاج و بنین همگی تمایل خود را برای اعزام نیرو به نیجر ابراز کرده‌اند.

به گزارش ایرنا، از سوی دیگر کشورهای بورکینافاسو و مالی که دارای مرز مشترک با نیجر هستند، حمایت قوی خود را از نظامیان در نیجر اعلام و در این قضیه از همسویی با اکوواس خودداری کردند.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها