تحلیل کارشناسان از اهداف تحرکات نظامی مشکوک آمریکا در عراق

يکشنبه 29 مرداد 1402 - 17:13

مناطق مختلف عراق این روزها شاهد تحرکات غیر معمول نظامی آمریکا است، تحرکات مشکوکی که واکنش عراقی ها را برانگیخته است.

العالم – عراق

نوید بهروز خبرنگار شبکه خبری العالم در عراق گزارش داد: به رغم تحرکات صورت گرفته، ائتلاف آمریکایی هرگونه آمادگی برای عملیات نظامی در مرز سوریه و عراق را تکذیب کرده است.

اما کارشناسان معتقدند که آمریکا قصد دارد امنیت و ثبات در سوریه و عراق را هدف قرار دهد.

تحرکات نظامی گسترده و مشکوک آمریکا در چندین استان، نگرانی عراقی ها را برانگیخته است.

در این میان تصاویری از کاروان ها و خودروهای نظامی آمریکا در صلاح الدین، اربیل، الانبار، مرز سوریه و عراق و حومه بغداد علی رغم تکذیب های واشنگتن در شبکه های اجتماعی منتشر شده است.

حیدر البرزنجی تحلیلگر سیاسی عراقی به خبرنگار العالم گفت: اقدامات آمریکا مردود و غیرقابل قبول است به این دلیل که حاکمیت کشورمان را به مخاطره می اندازد و از سوی دیگر عراق نباید صحنه نبرد، درگیری یا تهدیدی برای کشورهای همسایه از جمله سوریه باشد.

در همین خصوص صباح زنگنه رئیس مرکز اتحادیه کارشناسان استراتژیک به خبرنگار العالم گفت: عده ای معتقدند هدف از تحرکات آمریکا، تغییر ژئوپلیتیک امنیت عراق و سرپوش گذاشتن بر خسارات آمریکا در زمینه جنگ روسیه در اوکراین است.

البته آمریکا و ائتلاف بین‌المللی مدعی اند این تحرکات در چارچوب جایگزینی معمول نیروها در عراق است، اما به گفته ناظران، حجم و نوع این تحرکات نشان‌ دهنده اهداف از پیش برنامه‌ریزی‌شده آمریکا برای هدف قرار دادن امنیت در عراق یا سوریه است.

امیر الساعدی تحلیلگر سیاسی عراقی نیز در این زمینه خاطرنشان کرد: نمی توان از این موضوع غافل شد که آمریکا در مرزهای سوریه و عراق تردد دارد زیرا می خواهد برخی از نیروها خارج از حاکمیت نظام دمشق باقی بمانند.

این اقدامات آمریکا یک روز پس از آن انجام می شود که محمد شیاع السودانی نخست وزیر عراق اعلام کرد که کشورش به نیروهای رزمی خارجی نیاز ندارد به این دلیل که عراق اکنون بهترین دوره ثبات را پس از سال 2003 تجربه می کند.

پربیننده ترین خبرها