مقام حزب‌الله: توان دفاعی و نظامی مهم ترین ابزار مبارزه با اسرائیل است

مقام حزب‌الله: توان دفاعی و نظامی مهم ترین ابزار مبارزه با اسرائیل است
دوشنبه 30 مرداد 1402 - 09:49

محمد یزبک رئیس هیأت شرعی حزب الله لبنان یکشنبه شب گفت که توان دفاعی و نظامی مقاومت مهم ترین ابزار مبارزه در برابر دشمن صهیونیستی است و برای استفاده از آن در داخل نیست.

العالم - لبنان

یزبک که در مراسمی به مناسبت شهادت یکی از اعضای حزب الله لبنان در حسینیه شهرک "یونین" در بقاع شمالی سخن می‌گفت، اظهار کرد: این سلاح برای مقابله با دشمن استفاده می‌شود، همین سلاح بود که توانستیم نفت لبنان را [در برابر چپاول رژیم صهیونیستی] محافظت کنیم و مرزهای دریایی را مشخص کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش نسبت به اقدام برخی از رسانه‌ها و سیاستمداران لبنانی برای تحریک احساسات در موضوع الکحاله ابراز شگفتی کرد و گفت: ما به دنبال یک لبنان قوی و عزتمند هستیم، به همین دلیل است که دست ما به سوی تمام لبنانی‌ها دراز است، باید مسؤولیت پذیر باشیم و هیچ کس حق ندارد در مقام حذف دیگری برآید.

یزبک همچنین به مردم لبنان نسبت به فتنه گری ها هشدار داد و گفت: مقاومت به همراه ارتش مانند یک دژ مستحکم برای این میهن است، و اگر شهدا و مقاومت نبودند، هرگز نمی‌توانستیم مرزهای دریایی را تعیین کنیم و ورود کشتی حفاری نفت و گاز به منطقه "بلوک ۹" در آب‌های ساحلی لبنان همگی به علت تهدید میدان نفتی کاریش [رژیم صهیونیستی] و پس از آن روی داد.

به گزارش ایرنا، میدان نفتی «کاریش» به گستره ۱۴۳۰ کیلومتر مربع در خط ۲۹ مرزی آبی بین لبنان و فلسطین اشغالی قرار دارد. لبنان می‌گوید بخش بزرگی از این میدان نفتی درون مرزهای این کشور قرار دارد و از سوی دیگر، رژیم صهیونیسی مدعی است که سراسر این منطقه تحت به اصطلاح «حاکمیت» این رژیم قرار دارد.

۱۱ تیرماه ۱۴۰۱ بود که حزب‌الله لبنان در بیانیه‌ای از پرواز سه پهپاد غیرمسلح بر فراز میدان گازی مورد مناقشه بین لبنان و رژیم صهیونیستی با نام «کاریش» خبر داد.

هرچند ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد هر سه پهپاد را رهگیری کرده و هدف قرار داده است، اما حزب‌الله در بیانیه خود تأکید کرد که این پهپادها مأموریت اطلاعاتی داشته‌اند و توانسته‌اند مأموریت‌شان را با موفقیت انجام دهند و پیام مدنظر حزب‌الله را منتقل کنند.

اظهارات یزبک در مورد حفاری در بلوک ۹ در آب های ساحلی لبنان پس از آن بیان می‌شود که «علی حمیه» وزیر خدمات عمومی و حمل و نقل لبنان ۲۵ مردادماه اعلام کرد: کشتی اکتشافی و حفاری نفت و گاز Transocean Barents امروز برای آغاز فعالیت‌های اکتشافی و حفاری وارد منطقه بلوک ۹ شد.

کنسرسیوم سه جانبه حفاری در بلوک ۹ تحت رهبری شرکت توتال فرانسه است.

این کنسرسیوم شامل توتال فرانسه و شرکت ایتالیایی "انی" و شرکت انرژی دولتی قطر است.

حفاری در بلوک ۹ پس از توافق سال گذشته برای ترسیم مرز دریایی بین لبنان و فلسطین اشغالی با واسطه گری آمریکا آغاز شد. پافشاری مقاومت اسلامی لبنان بر حق این کشور در برخورداری از ثروت های طبیعی خود و هشدار قاطع به رژیم صهیونیستی در این باره عامل تعیین کننده در تن دادن تل آویو به خواسته های دولت لبنان درباره چگونگی ترسیم مرز آبی بین لبنان و فلسطین اشغالی بود.

پربیننده ترین خبرها