۴۰ کشور جهان در ماراتن پیوستن به بریکس/ آیا توازن در نظم جهانی برقرار خواهد شد؟

۴۰ کشور جهان در ماراتن پیوستن به بریکس/ آیا توازن در نظم جهانی برقرار خواهد شد؟
دوشنبه 30 مرداد 1402 - 12:07

آفریقای جنوبی میزبان نشست ۳۱ مرداد تا ۲ شهریور بریکس است؛ جایی که بیش از ۴۰ کشور برای پیوستن به این بلوک تلاش خواهند کرد.

العالم ـ‌ آفریقا

بنابر گزارش رویترز، گسترش بلوک موسوم به بریکس که در اجلاس این هفته مورد بررسی قرار می‌گیرد، توجه گروهی متشکل از نامزدهای احتمالی - از ایران گرفته تا آرژانتین - را به خود جلب کرده است. آنها همگی در یک مورد یعنی تمایل به هموار کردن مسیر جهانی که بسیاری آن را مانعی علیه خود می‌دانند، اتفاق نظر دارند.
فهرست شکایت‌ها و نارضایتی‌ها نیز بلندبالا است: شیوه‌های تجاری نادرست، رژیم‌های تحریمی مجازات، نادیده گرفتن نیازهای توسعه‌ای کشورهای فقیرتر، تسلط غربِ ثروتمند بر نهادهای بین‌المللی مانند سازمان ملل متحد، صندوق بین‌المللی پول یا بانک جهانی، و...
در میان نارضایتی گسترده از نظم جهانی حاکم، تعهد کشورهای بریکس - در حال حاضر برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی - برای تبدیل این گروه به قهرمان پیشتاز تعاملات «جهانی جنوبی» - بسیار جذاب به نظر می‌رسد.
مقامات آفریقای جنوبی که میزبان نشست ۲۲ تا ۲۴ اوت (۳۱ مرداد تا ۲ شهریور) هستند، می‌گویند بیش از ۴۰ کشور برای پیوستن به بریکس ابراز علاقه کرده اند. از میان آنها، بیش از نیمی از متقاضیان به طور رسمی درخواست پذیرش را ارائه داده اند.
در حالی که بریکس فهرست کاملی از نامزدهای عضویت را منتشر نکرده است، تعدادی از دولت‌ها علاقه خود را علنا اعلام کرده اند.
ایران و ونزوئلا که آمریکا آنها را تحریم کرده است، به دنبال افزایش نقش خود هستند و امیدوارند این بلوک بتواند به اقتصاد آنها کمک کند.
به گفته تحلیلگران، کشورهای حاشیه خلیج فارس - عربستان سعودی و امارات متحده عربی - بریکس را ابزاری برای ایفای نقشی برجسته‌تر در نهادهای جهانی می‌دانند.
اتیوپی و نیجریه، نامزدهای آفریقایی، به وعده بریکس برای ایجاد اصلاحات در سازمان ملل چشم دوخته اند که به این قاره صدای قدرتمندتری می‌بخشد. برخی دیگر از کشورهای آفریقایی خواهان تغییرات در سازمان تجارت جهانی، صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی هستند.
یکی از مقامات دولتی آرژانتین که در مذاکرات برای پیوستن به بریکس مشارکت دارد، به رویترز گفت: «آرژانتین مصرانه خواستار پیکربندی مجدد ساختار مالی بین‌المللی شده است».
البته در حالی که انتظار می‌رود رهبران بریکس در اجلاس سران در مورد چارچوبی برای پذیرش اعضای جدید با چین و روسیه - که مایل به پیشبرد توسعه هستند - گفتگو کنند، دیگران، به‌ویژه برزیل، نگران تسریع در روند عضوگیری هستند.

پربیننده ترین خبرها