اذعان نویسنده گاردین؛ دوران هژمونی آمریکا به سر رسیده است

اذعان نویسنده گاردین؛ دوران هژمونی آمریکا به سر رسیده است
دوشنبه 30 مرداد 1402 - 21:54

وقتی رسانه ها و مطبوعات مقاومت از نزدیک شدن زمان افول هژمونی آمریکا در خاورمیانه و جهان سخن می گویند، برخی در جهان عرب و اسلام این مساله را به سخره می گیرند و آن را خواب و خيالي بيش نمی دانند.

العالم ـ کشکول

به رغم آنکه ما نیازی نداریم تا دیدگاه محور مقاومت درباره نزدیک بودن پایان دوران آمریکا را اثبات کنیم. اما ما در این یادداشت به اظهارات "سایمون تیسدال" نویسنده غربی در روزنامه گاردین در خصوص پایان دوران هژمونی آمریکا استناد می کنیم. می توان این اظهارات را گواهی از جانب غرب بر افول هژمونی واشنگتن نامید.

تیسدال در مقاله ای در روزنامه انگلیسی گاردین تحت عنوان "آیا عصر عمو سام در جهان به سر رسیده است؟" می نویسد که جو بایدن رئیس جمهور آمریکا رؤیای یک سه گانه سیاسی را که بتواند از او در انتخابات آتی حمایت کند، در سر می پروراند. او از یاد برده است که تاریخ مانند گذشته نیست و شرایط فعلی او را وادار خواهد کرد تا در محاسبات خود تجدید نظر کند.

این تحلیلگر غربی افزود: آن سه گانه ای که بایدن توهم آن را دارد همان توافق سعودی ـ اسرائیلی، کشور فلسطین و تفاهم با ایران است. اما واقعیت ها نشان می دهد که تحقق چنین چیزی بسیار دشوار است. به ویژه که دوره آمریکا به سر رسیده است همانطور که پیش از آن امپراطوری انگلستان نیز از میان رفت و اینک رهبران خاورمیانه آزادی و استقلال خود را به اثبات رسانده و با تکیه بر قدرت مالی و نفتی خود، با متحدانی جدید پیمان می بندند.

تیسدال می گوید: به رغم آنکه همه بایدن و آمریکا را نادیده می گیرند، بایدن همچنان به برتری امریکا اعتقاد دارد و نمی خواهد بپذیرد که امریکا نفوذ و قدرتش را از دست داده است به همین دلیل 3 هزار نظامی همچنان به خلیج فارس اعزام می کند.

آمریکا عملا ثابت کرد که نمی تواند از ایران در پرونده هسته ای و یا در پرونده هایی دیگر، امتیازی بگیرد. بلکه ایران و محور مقاومت بر اخراج امریکا از منطقه مصمم هستند و می خواهند امنیت منطقه به دست کشورهای منطقه بیفتد؛ زیرا این کشورهای منطقه هستند که نسبت به ثروت و منابع و گذرگاه های منطقه خود آگاه تر هستند.

در خصوص عادی سازی روابط عربستان با رژیم اشغالگر به رغم تمام آنچه که درباره این مساله در واشنگتن و تل آویو گفته شده است، هیچ نشانه ای دال بر عادی سازی روابط میان سعودی و رژیم اسرائیل وجود ندارد.

کشور فلسطین که بایدن به دروغ از تشکیل آن حمایت می کند، حتی در انتهای لیست اولویت های کابینه نتانیاهو قرار ندارد، بلکه رژیم صهیونیستی امروز با صراحت و وقاحت اعلام می کند که برای تخلیه کرانه باختری از فلسطینیان و کوچاندن آنها به اردن تلاش می کند و این که فلسطینیان و عربها باید چیزی به اسم کشور فلسطین را از یاد ببرند.

وضعیت امروز خاورمیانه و جهان همانگونه که تیسدال نویسنده گاردین عقیده دارد، نشان دهنده کاهش نفوذ امریکا در جهان است و اینکه دوران ابرقدرتی آن در جهان دیگر به سر رسیده است و قرن آمریکا به تاریخ می پیوندد.

پربیننده ترین خبرها