سازمان ملل: همه شهرک‌های اسرائیلی در نوار غزه، غیر قانونی است

سازمان ملل: همه شهرک‌های اسرائیلی در نوار غزه، غیر قانونی است
دوشنبه 30 مرداد 1402 - 21:44

هماهنگ کننده ویژه سازمان ملل متحد در روند صلح خاورمیانه گفت که همه شهرکهایی که صهیونیستها در کرانه باختری احداث کردند، غیر قانونی است.

العالم - آمریکا

«تور وینسلاند» هماهنگ کننده ویژه سازمان ملل متحد در روند صلح خاورمیانه امروز دوشنبه از گسترش شهرک‌سازی توسط مسئولان رژیم صهیونیستی انتقاد کرد.

شبکه خبری الجزیره به نقل از وینسلاند گزارش داد، همه شهرکهایی که صهیونیستها در کرانه باختری احداث کردند، غیر قانونی بوده و مانعی در برابر صلح به شمار می‌رود و عدم حرکت به سمت یک افق سیاسی، باعث ایجاد خلأ شده است.

وی با بیان اینکه مسئولان صهیونیست باید تخریب املاک مردم فلسطین را متوقف کنند، تصریح کرد: ارتش اسرائیل باید نهایت خویشتن‌داری را از خود نشان دهد. وضعیت انسانی هم در نوار غزه بسیار نامساعد است و این بخش با قطعی برق روبروست.

این مقام سازمان ملل در پایان گفت که آژانس امدادرسانی و کاریابی برای آوارگان فلسطینی در خاور نزدیک (اونروا) برای حفظ کمکهای غذایی به یک میلیون و دویست هزار فلسطینی در غزه، نیازمند ۳۵ میلیون دلار است.

مسئولان رژیم صهیونیستی چندی پیش، نشستهایی در العقبه اردن و شرم الشیخ مصر با تشکیلات خودگردان برگزار کردند و مطابق معمول، وعده‌های توخالی به رام الله دادند، از جمله توقف شهرک‌سازی و توقف عملیات علیه مردم فلسطین. با این حال صهیونیست‌ها بر خلاف تعهدات خود، هم شهرک‌سازی را بیشتر گسترش داده‌اند و هم بر دامنه عملیاتهای نظامی خود افزوده‌اند.

منابع اسرائیلی شنبه هفته جاری خبر دادند که بزالل اسموتریچ وزیر دارایی رژیم صهیونیستی به دنبال اشغال هر چه بیشتر مناطق کرانه باختری است؛ به نحوی که با طرح خود در تلاش است شهرک‌سازی صهیونیستی را گسترش دهد.

اسموتریچ با طرح خود به دنبال احداث ۱۵۵ نقطه برای احداث هر چه بیشتر شهرک است. مسئولان اسرائیلی که در جریان این طرح قرار دارند، می‌گویند که اسموتریچ از کابینه بنیامین نتانیاهو اختیارت زیادی دریافت کرده و در این زمینه، تحت حمایت کامل آن قرار دارد.

پیش از این هم،«عمیحای الیاهو» وزیر امور قدس در کابینه رژیم صهیونیستی خواستار اشغال مستقیم کرانه باختری شد.این وزیر صهیونیست گفت: «آن خط سبزی که سرزمین‌هایی را که اسرائیل در سال ۱۹۶۷ تحت کنترل خود درآورده، مشخص می‌کند، وجود ندارد و جعلی است.»

الیاهو به کرانه باختری فلسطین با نام‌های عبری آن‌ها اشاره کرد و افزود: «باید حاکمیت ما بر مناطق یهودا و سامره (اشاره به کرانه باختری) اعمال شود. این کار باید در اسرع وقت و تا جای ممکن به صورت هوشمندانه انجام شود.»

به گزارش فارس،‌ وزارت خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین که همکاریهای بسیاری با تل‌آویو دارد، شامگاه گذشته، ضمن انتقاد از گسترش شهرک‌سازی صهیونیستها، اذعان کرد که رژیم صهیونیستی به فکر راهکار دو دولتی نیست و در حال نابودی آن است.

پربیننده ترین خبرها