اکوواس: گزینه نظامی درباره بحران نیجر همچنان روی میز است

اکوواس: گزینه نظامی درباره بحران نیجر همچنان روی میز است
سه شنبه 31 مرداد 1402 - 04:23

کمیسر امور سیاسی، صلح و امنیت «اکوواس» (جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا) دوشنبه شب گفت که گزینه نظامی در تعامل با بحران نیجر همچنان روی میز است.

العالم-آفریقا

«عبدالفتو موصح» گفت: اکوواس اعلام مقامات نیجر در مورد یک دوره انتقالی سه ساله را رد و بر لزوم بازگرداندن حکومت قانون در اسرع وقت به این کشور تاکید می‌کند.

وی تاکید کرد که گزینه نظامی برای مقابله با بحران نیجر هنوز روی میز است و افزود: اگر اکوواس متوجه شود که رهبران کودتا در نیجر به گفته او به دنبال فریب کاری هستند، از همه گزینه‌های موجود استفاده خواهد کرد.

نیروهای گارد ریاست جمهوری نیجر چهارم مردادماه جاری محمد بازوم رئیس جمهور این کشور را در داخل کاخ ریاست جمهوری در بازداشت قرار دادند و سپس او را از مقامش برکنار کردند.

نظامیان نیجر در تلویزیون دولتی این کشور پس از برکناری بازوم از بسته شدن مرزها و برقراری منع آمد و شد خبر دادند.

کودتاچیان نیجر ششم مرداد ماه ژنرال عبدالرحمن چیانی را به عنوان رئیس شورای انتقالی این کشور منصوب کردند.

پس از اینکه کودتاچیان نیجر از ضرب‌الاجل اکوواس برای بازگرداندن رئیس جمهور برکنار شده این کشور سرپیچی کردند، رهبران بلوک منطقه‌ای اکوواس روز ۱۰ آگوست (۱۹ مرداد) برای بحث در مورد گام‌های بعدی دیدار کردند.

اکوواس پیش از این کودتا در نیجر را محکوم و تحریم‌های اقتصادی و مسافرتی بر این کشور اعمال کرده و همچنین بر روی یک برنامه اقدام نظامی احتمالی در صورت عدم آزادی و بازگرداندن بازوم به توافق رسیده است.

عبدالفتو موصح کمیسر امور سیاسی، صلح و امنیت اکوواس به تازگی و در پی نشست روسای ستاد کل نیروهای مسلح کشورهای عضو اکوواس در پایتخت غنا گفت که تاریخ دقیق آغاز مداخله نظامی از سوی نیروهای نظامی اکوواس در نیجر مشخص شده است اما در حال حاضر این تاریخ اعلام نخواهد شد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها