زلنسکی: جت‌های اف-۱۶ اطمینان می‌دهد روسیه بازنده جنگ باشد

زلنسکی: جت‌های اف-۱۶ اطمینان می‌دهد روسیه بازنده جنگ باشد
سه شنبه 31 مرداد 1402 - 07:57

روسیه می‌گوید ارسال جت‌های اف-۱۶ به اوکراین آتش جنگ را شعله‌ورتر خواهد کرد.

العالم - اروپا

به نقل از رویترز، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین در دانمارک مدعی شد وعده تحویل جنگنده‌های آمریکایی اف-۱۶ باعث شده اطمینان یابد اوکراین می‌تواند به عملیات نظامی روسیه پایان دهد.

دانمارک و هلند یک روز پیش از آن اعلام کرده بودند هواپیماهای جنگنده اف-۱۶ را به کی‌یف تحویل خواهند داد و در گام نخست نیز شش فروند از این جنگنده‌ها احتمالا اوایل سال آینده میلادی به اوکراین منتقل می‌شود. واشینگتن در آستانه سفر زلنسکی به کپنهاگ ارسال این جت‌های جنگی به اوکراین را تصویب کرده بود.

زلنسکی خطاب به هزاران نفر از افرادی که مقابل پارلمان دانمارک برای شنیدن سخنرانی او تجمع کرده بودند، گفت: «ما امروز مطمئنیم که روسیه بازنده این جنگ خواهد بود.»

وی افزود یونان در آموزش خلبانان نیروی هوایی اوکراین برای استفاده از جت‌های اف-۱۶ مشارکت خواهد کرد.

روسیه پیش از این هشدار داده بود ارسال این جت‌ها به اوکراین آتش جنگی را که اکنون حدود هجده ماه از آعاز آن می‌گذرد، شعله‌ورتر خواهد کرد. روسیه حدود یک پنجم از خاک اوکراین را در اختیار دارد.

ولادیمیر باربین، سفیر روسیه در دانمارک در بیانیه‌ای گفت: «این واقعیت که دانمارک اکنون تصمیم گرفته است به اوکراین هواپیمای اف-۱۶ اهدا کند، به تشدید این جنگ منجر خواهد شد.»

وی افزود: «دانمارک با پنهان شدن در پشت این فرضیه که خود اوکراین باید شرایط صلح را تعیین کند، و همچنین با اقدامات و اظهارات خود به دنبال این است که اوکراین هیچ راهی به جز ادامه رویارویی نظامی با روسیه نداشته باشد.»

ارتش اوکراین می‌گوید جت‌های اف-۱۶ برای موفقیت‌آمیز بودن ضدحمله‌های آن که به کندی پیش می‌رود، حیاتی است، زیرا مانع حمله جنگنده‌های روسی به نیروهای اوکراینی می‌شود.

رسانه‌های اوکراینی به نقل از یوری ایهنات، سخنگوی نیروی هوایی این کشور، نوشته‌اند «برتری در هوا، کلید پیروزی در زمین است.»

پربیننده ترین خبرها